Wat zijn, belasting technisch, de gevolgen van weinig omzet in een bedrijf?

Stel je runt een bedrijf voor 'erbij' en de inkomsten zijn sporadisch. Mss hoogstens oplopend tot E1000-2000 incl.
Hoe gaat dat belasting technisch? Is het runnen van een 'leeg' bedrijf rendabel. Komen er kosten bij kijken bij enkel het beheren van het bedrijf? (Zonder dat er inkomsten-uitgaven zijn)

6 jaar geleden
2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Hooguit dat ze je niet (meer) als onderneming beschouwen (en dus ook geen belasting voordelen).

Antwoorden (2)

Je stelt eigenlijk twee vragen; 1. wat zijn de gevolgen voor de belasting, en 2. is het wel rendabel.
Een bedrijf is rendabel als het meer oplevert dan het kost, ook al is het maar 1000 euro per jaar (je kunt je afvragen of het nog rendabel is als je voor die 1000 euro wel heel veel uren moet maken).
Voor de belasting maakt het niet uit; in de zin dat minder winst (netto-inkomsten) ook betekent dat je minder belasting betaalt (en minder omzet dat je minder BTW afdraagt). Maar bedrijf is bedrijf, en winst is winst.
Heb je heel weinig omzet, dan kun je wel oa. beroep doen op de kleine-ondernemersregeling; dat scheelt mbt BTW afdracht.
6 jaar geleden
Als aanvulling op het bovenstaande moet ik vermelden dat weinig omzet, vrijwel altijd ook betekent weinig uren werk. Dat betekent veelal dat U voor de inkomstenbelasting geen recht zult hebben op zelfstandigenaftrek, omdat u het urencriterium niet haalt ( ruimt 1200 uur per jaar ) en mogelijk ook geen overige ondernemersfactliteiten, omdat er wellicht úberhaupt geen sprake is van WINST maar van "Resultaat uit overige werkzaamheden"