Vanaf waneer wil je studifinanciering?

Hallo mensen,

Ik wordt in mei 18.
wat wordt er bedoeld met de vraag vanaf wanneer wil je studiefinanciering?
Als keuze bij deze vraag kan ik kiezen voor juli 2016- aug 2016 enz.
Welke moet ik kiezen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Wanner begint je studie?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
daar ben ik al mee bezig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik ben begonnen op 1 september 2015
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan wil je waarschijnlijk vanaf de eerste maand dat je 18 bent studiefinanciering. Kijk wel goed of je aan de voorwaarden voldoet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja inderdaad, ik voldoe aan de voorwaarden.

Antwoorden (2)

Je wil studiefinanciering vanaf het moment dat je aan een studie begint. Maar ze hebben die hele stufi afgeschaft toch, dus nu gaat het volgens mij alleen nog om een lening.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt daarom mijn vraag. Nee stufi is niet afgeschaft je kan wel bij lenen of zo iets
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja klopt, bedoelde ook het 'gratis geld' gedeelte. Bijlenen wil je natuurlijk alleen maar als je het daadwerkelijk nodig hebt, maar dat kan je zelf het beste inschatten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wacht, dat is precies wat ik daarboven al zei. Dat terzijde, ik las ergens anders dat je een studie doet. Dus als jij vindt dat je te weinig geld hebt, kan je vanaf je verjaardag je stufi in laten gaan en een zelfgekozen bedrag bijlenen. Vergeet ook zaken als studentenov en zorgtoeslag niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh zo, zal ik niet vergeten dankjewel!
fisbel
8 jaar geleden
Eclipsee:
Het 'gratis geld' is niet afgeschaft, ook niet voor HBO-ers en WO-ers. Je noemde zelf al het reisproduct. Daarnaast is het mogelijk dat er een aanvullende beurs wordt aangevraagd. De hoogte van de aanvullende beurs is o.a. afhankelijk van het inkomen van de ouders. Als dat inkomen te hoog is is de aanvullende beurs € 0. Voorwaarde van 'gratis geld' is wel dat de studie wordt voltooid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, dit is misschien een tijdje terug, maar wil hier toch even op terugkomen. Met 'gratis geld' bedoelde ik de 260 euro die ik maandelijks gestort krijgt, naar mijn weten krijgt de generatie na mij dit niet meer.
Gezien de datum 1 september neem ik aan dat je een studie HBO / WO doet. Tot en met 31 juli 2015 konden ouders een tegemoetkoming ouders aanvragen voor de schoolkosten, als het kind nog geen 18 jaar was. Vanaf het schooljaar 2015-2016 is deze regeling afgeschaft. In plaats daarvan is het kindgebonden budget hoger geworden. De hoogte van het kindgebonden budget is afhankelijk van het verzamelinkomen ouders.

De studiefinanciering voor MBO-ers is per 1 september 2015 niet gewijzigd. M.a.w.: de basisbeurs is hier blijven bestaan. Als je geen MBO-student bent is deze informatie voor jou niet relevant.

Je wordt in mei 2016 18 jaar. Aannemende dat je HBO / WO student bent is er dan recht op studiefinanciering m.i.v. de maand volgend op je verjaardagsdatum. De studiefinanciering gaat dus in per 1 juni 2016. Er is dan ook recht op een OV-jaarkaart en je kan een lening afsluiten. Tenslotte , afhankelijk van het inkomen van je ouders en of er meerdere kinderen zijn die onderwijs volgen, kan er recht zijn op een aanvullende beurs.

Aanvullend: je ouders krijgen per 1 april 2016 nog kinderbijslag voor jou.
Het kindgebonden budget eindigt in de maand van de 18e verjaardag van het kind. Omdat je in mei 18 jaar wordt, krijgen je ouders het laatste kindgebonden budget in mei 2016. Mits ze aan de (inkomens)voorwaarden voldoen.
fisbel