Ben ik verplicht mijn bedrijfsnaam in te vullen als klant?

Is dit verplicht wanneer ik het voor zakelijke doeleinden ga gebruiken? En voor de omzetbelasting?

Of is dit alleen om voor jezelf makkelijk de facturen te onderscheiden van particulier en zakelijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een factuur die in je winst en verliesrekening moet voldoen aan diverse eisen een daarvan is de ter naamstelling van de factuur. Dus de naam van het bedrijf of firma anders weet niemand voor wie de factuur is of is geweest.

Uiteraard moet je bedrijfsnaam op een factuur staan, als de kosten voor het bedrijf zijn gemaakt. Dit is een van de vele factuureisen. Natuurlijk heeft dit samenhang met de vooraftrek van btw maar ook al zou je dat niet hebben, dab moet het nog steeds. (Anders zou je bijv. ook facturen van andere organisaties in je administratie kunnen boeken om zo je resultaat te drukken, wat natuurlijk een vorm van fraude is). Zie onder de bron met de wettelijke factuureisen. Als je een nota ontvangt, moet er dat ook allemaal op staan maar het KvK-nummer hoeft niet en voor "gewone" binnenlandse facturen je btw-nummer ook niet.

Toegevoegd op 07 mei 2019 16:12: bron
Bronnen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/con...

Als je het contant/pin betaalt niet, dan is een bon voldoende van de leverancier. Net zoals bij de benzinepomp. BTW is gewoon aftrekbaar.

Ben je zzp'er/ eenmanszaak, dan mag je ook je eigen naam doorgeven. Het moet voor de belastingdienst duidelijk zijn voor wie de factuur bedoeld is. Een zzp'er staat altijd aan zijn eenmanszaak/ bedrijfsnaam gekoppeld. Staan jouw gegevens er niet op? Dan zijn de kosten mogelijk iet aftrekbaar. Bedraagt het factuurbedrag minder dan €100 euro? Dan hoeft de naam er ook niet op te staan. Je moet dan wél aannemelijk kunnen maken dat jij de afnemer bent.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100