Mag iemand die het beroep van gevangenbewaarder uitoefent zelf het medicijn Ritalin gebruiken?

Dit omdat Ritalin op de drugslijst voorkomt en je als bewaarder in een eventuele chantabele positie bevindt. Ik vraag mij af of justitie het risico neemt als zij weten dat een van hun medewerkers dit gebruikt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ritalin is een geneesmiddel dat op recept te verkrijgen is. Als je als medewerker op de normale manier aan het middel bent gekomen, dus via een arts, is er niks aan de hand. Chantabel ben je dan ook totaal niet.

Koop je het middel gewoon ergens op straat, dan is het een ander geval. De werkzame stof van Ritalin, Methylfenidaat, staat namelijk vermeld op de lijst van verboden middelen die vallen onder de Opiumwet. In dat geval ben je idd wel chantabel. Ook strafbaar trouwens. Als je op die manier in contact komt met justitie kan dat gevolgen hebben voor je baan.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kernvraag is toch alleen of men het beroep uit mag oefenen bij gebruik van Ritalin? Die vraag beantwoord je niet.
De officiële naam binnen de Nederlandse Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) is penitentiair inrichtingswerker (piw'er). Deze functionaris begeleid de gedetineerden tijdens hun detentie.
Een Bewaarder ( Bewa ) is een functionarissen die belast is met toegangscontrole, uitgangscontrole, legitimatie documenten controleren en registreren, bij het aantreffen van contrabande bij bezoek aanhouding verrichten en de verdachte overgeven aan de politie, signaleren en alarmeren bij onveilige en verdachte situaties, toezicht houden bij het transport naar en van de bezoekzalen, werkzalen, sportzalen enzovoort. Verder het beheer van sleutels en portofoons.
De functie-eisen gelden vanaf de leeftijd van 24 jaar.
Behalve een diploma op MAVO-niveau of gelijkwaardig werk- en denkniveau of het diploma MBO-Inrichtingswerk (IW), moet men over een goede lichamelijke conditie beschikken.
De selectieprocedure voor bovengenoemde beroepen kan bestaan uit een gesprek met een selectiecommissie en eventueel een benoemingsadviescommissie
Een psychologisch-, een medisch- en een antecedentenonderzoek. Bij een gunstige uitslag krijgt men bericht of men in dienst kan treden.
Tijdens het medisch onderzoek zal gevraagd worden of men, en zo ja welke, medicijnen er gebruikt worden.
Uw Ritalingebruik dient u dus te melden tijdens het medisch onderzoek. Het is aan de arts die het medisch onderzoek verricht om te bepalen of u op grond van het Ritalin gebruik niet in dienst kunt treden.