Kamer gehuurd zonder contract. Huur werd verhoogd en ik kon dit niet meer opbrengen. Vervolgens brief van advocaat over verschuldigt bedrag.

In September 2011 ben ik begonnen aan een opleiding in Amsterdam. Aangezien ik ver van Amsterdam woonde ben ik in Amstelveen een kamer gaan huren. Hier ben ik samen met een vriendin gaan wonen.(Twee verschillende kamers in 1 huis)

De afspraak die mondeling is gemaakt is dat ik en de vriendin ieder 450 euro per persoon zouden betalen. Hierin zouden de kosten voor de huur, gas en licht en water zijn inbegrepen.

Vervolgens ging dit vanaf maand 1 al mis. De kosten werden hoger en wij betaalde vanaf dat moment al 500 tot 550 euro per persoon i.p.v. 450 euro. Dit hebben wij drie maanden weten vol te houden, maar na deze drie maanden konden wij dit niet meer opbrengen. En hebben wij dit verteld aan de verhuurder/huisgenoot. Hij kon dit niet begrijpen en begon direct over een advocaat. Ook heeft hij direct gezegd dat wij per 1 januari het huis moesten verlaten.

Zelf ben ik helemaal niet thuis in het recht en ben ik/zijn wij zelf ook naar een advocaat geweest. Deze wist ons te vertellen dat hij een contract had waarop de naam van mijn vriendin werd genoemd, maar omdat zij deze nooit getekend heeft hij hier niets aan had.

Opgelucht met deze informatie zijn wij verhuisd en gingen ervanuit dat het zo was afgehandeld. Dit was in december. Gisteren heb ik een brief ontvangen van zijn advocaat waarin staat dat wij nog 2 maanden huur verschuldigd zijn.

Extra informatie.
Er is een contract tussen de vader van de huisgenoot en de eigenaar van het appartement van 1 jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Mooie brief, maar weinig waard, ze proberen het gewoon. Ga naar een wetswinkel en vrijg juridische bijstand. Je staat zeer sterk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn genoeg advocaten die dit soort zaken aannemen. Een briefje schrijven kost immers niet zoveel.

Maar je staat inderdaad sterk. Een verhuurder mag maar 1x per 12 maanden de huur (beargumenteerd!) verhogen. Dit moet de verhuurder 2 maanden van tevoren aan de huurder aankondigen.

Je hebt een mondelinge overeenkomst van een jaar voor € 450,- per maand. Door de prijs gelijk de eerste maand te verhogen, heeft de verhuurder zelf contractbreuk gepleegd.

Ik zou hiermee even naar het Juridisch Loket of het Landelijk Studenten Rechtsbureau. Zij kunnen je helpen met het schrijven van een antwoordbrief of eventueel doorverwijzen naar een advocaat met voor studenten betaalbare tarieven.

Succes en laat je niet bang maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt een beetje af wat er precies in het contract staat tussen de vader van jouw huisgenoot en de verhuurder.

Maar dan nog is het zo dat de huur inderdaad maar eenmaal per jaar iets verhoogd mag worden. Dit zou in jouw geval niet meer dan pak em beet 10 tot 15 euro per maand zijn. Inderdaad heeft de verhuurder daarin contractbreuk gepleegt door de huur zo te verhogen.

Afhankelijk van wat er in het contract staat tussen de verhuurder en de vader kan het zelfs zo zijn dat jij een zaak zou kunnen beginnen aangezien hij jullie woongenot heeft geschaad. Bijvoorbeeld als er in het contract duidelijk een huurprijs afgesproken is en de looptijd een jaar is waarin niet tussentijda kan worden opgezegt.

Ga dus zeker langs een goede advocaat/juridisch loket en zoek it uit, wat de verhuurder doet is walgelijk en persoonlijk vind ik niet dat hij daarmee weg mag komen.

Wat betreft de brief van de advocaat, zaken afkomstig van een advocaat boezemen vaak angst in en doen je denken dat de andere partij wel gelijk zal hebben. Voor de advocaat is het inkomen dus ach... Laat je niet bangmaken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het puntje bij paaltje komt hebben jullie alleen een mondelinge overeenkomst. In de schriftelijke overeenkomst worden jullie niet genoemd. De verhuurder stelt dat jullie nog moeten betalen, en in het recht geldt; wie stelt, moet bewijzen. Hij moet dus bewijzen dat jullie een mondelinge overeenkomst zijn aangegaan, wat vrijwel niet te bewijzen is.

Let daarom op wat jij in je schriftelijke communicatie vermeld! Geef bijv. niet toe dat jullie een overeenkomst hadden, dit kan hij later tegen je gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juridisch gezien heeft de vader van je huisgenoot een contract met de huisbaas en zijn jullie niet aansprakelijk. In dit contract staat een bedrag genoemd en jullie kunnen bewijzen aan de hand van (bank) afschriften dat er meer betaald is. Dus even heel simpel gezien hebben jullie een zaak tegen hem ipv andersom. Ga even lang het juridisch loket met alle bewijsstukken en het zou zomaar compleet anders kunnen draaien voor jullie.

Succes!