Hebben de begrafeniskosten van de eerste overledene invloed op de hoogte van kindsdeel?

In het langstlevende testament van mijn schoonvader is bepaald dat mijn schoonmoeder alle begrafeniskosten voor haar rekening moet nemen. Hebben die kosten dan nog invloed op de hoogte van het kindsdeel van mijn partner?

Weet jij het antwoord?

/2500

Na overlijden is sprake van een nalatenschap waarover mogelijk successierechten over verschuldigd zijn. Op de nalatenschap mogen de kosten van de begrafenis in mindering worden gebracht. Dat verlaagt de nalatenschap en heeft daarmee dus ook invloed op het kindsdeel. De langstlevende moet ook de aanslag successierechten betalen. Ook dat verlaagd de nalatenschap van de langstlevende. Is dat erg? Het kindsdeel neemt af met de betaling van de begrafeniskosten. Over de hoogte van het kindsdeel kan een rentevergoeding berekend worden om de erfenis te bepalen bij het overlijden van de langstlevende. Het gaat dan slechts om een beperkte invloed, tenzij het een extreem dure begrafenis was.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100