Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt de openingskoers van de beurs bepaald?

De beurs sluit met een bepaalde koers, bijvoorbeeld 284 punten voor de Amsterdamse AEX.
De volgende dag wordt gemeld dat de AEX 3% lager is geopend. Meestal om ongeveer kwart over negen, op BNR.
Wat is er gebeurd in de tijd dat de beurs gesloten is geweest? Wordt er gehandeld in de tussentijd?
Of wordt de "openingskoers" na een bepaald aantal minuten van handelsactiviteit bepaald?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Cryofiel
12 jaar geleden
Goeie vraag! Ik weet wel dat er "voorbeurs" en "nabeurs" wordt gehandeld. Voor particulieren wordt dat afgeraden, omdat die markten niet liquide zijn, en je dus echt dondersgoed moet weten wat je doet. Wellicht dat er op die manier een openingskoers kan worden vastgesteld. Ik kan me ook voorstellen dat er voorbeurs alvast opdrachten ("orders") in de wachtrij worden gezet; die opdrachten worden pas uitgevoerd na opening van de beurs. Uit die aankoop- en verkoopopdrachten kan natuurlijk een koers worden berekend. Maar goed, dit zijn slechts gokjes. Ik ben benieuwd naar de antwoorden van mensen die er meer verstand van hebben dan ik.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Tussen sluiting van de beurs en opening worden er met name via internet wel opdrachten gegeven tot koop of verkoop van aandelen met eventueel limiet. Ook is er soms buiten de openingstijden soms nieuws over bedrijven wat dit weer stimuleert. Hier uit maken ze een prijs van vraag en aanbod.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding