Hoe kan ik berekenen wanneer ik isolatieglas heb terugverdiend?

Ik wil een kleine ruimte gaan ombouwen tot kantooruimte, hierin zitten 2 ramen met een totaal oppervlak van ongeveer 2,7m2 (inlcusief kozijnen) Hierin zit oud dubbel glas (ongeveer 1cm dik). De kozijnen zijn nog prima, ze hebben alleen wat verf nodig. Het oppervlak van het kantoortje is ongeveer 10m2 en iets meer dan 2,5m hoog. Het moet zowiso geïsoleerd worden.
Nu zit ik te twijfelen of ik de ramen ga vervangen door kunststofkozijnen met HR++ isolatieglas (Ug-waarde minder dan 1,2 W/m²K), of ik ga gewoon de kozijnen opnieuw in de verf zetten. Ik heb geen idee wat de isolatiewaarde van het huidige dubbelglas is. Is er een manier om in te schatten/te berekenen hoe lang het gaat duren voordat ik de eventuele kunststofkozijnen heb terug verdiend?

Toegevoegd na 1 dag:
Correctie, er is niet niet 2,7m2 aan ramen maar ongeveer 4,2m2

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

http://passiefhuisbouwer.nl/isoleren/hr-dubbel-isolatieglas/
HR++ isoleert 50% beter dan oud dubbel glas.

Er wordt daar verder gezegd dat 10m2 enkel glas vervangen 140,- per jaar scheelt.
JIj hebt ongeveer 25% van dat oppervlakte en je hebt geen enkel maar dubbelglas wat ook zeker 50% scheelt.
140,- / 4= 35,-
en daar nog een de helft van en je zit op 17.50 per jaar.
(ik had meer verwacht eigenlijk)

Maar dat ga je er dus nooit uithalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
En dat is dan voor een woning. Bij een kantoortje is het ook nog de vraag hoe vaak die gebruikt (verwarmd) wordt. Goedkopere optie: luiken voor de ramen (buiten) en gordijnen binnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke, het is dus iets anders. De oppervlakte van de ramen is 4,2m2 in plaats van 2,7. Sorry, foutje. In het artikel hebben ze het over oud Thermophane dubbel glas. Dit is het bij mij niet, Bij mij zit er geen spouw tussen (zie foto). Ik verwacht dat het ongeveer even vaak als een woonhuis verwarmd wordt (het zit ook in een woonhuis) Dus als ik het artikel mag geloven dan is het ongeveer 40% van 140 per jaar. Dat is €56,-, en daar dan meer dan 50% van. zeg maar 66,66% = €37,33 = €373,30 per 10 jaar.
Plus het scheelt iedere 5 jaar een blik verf en verfkwasten. c.a. 2x€30. Dus dat is nog eens €60.
Totaal over 10 jaar €433,30 Maar zo is het natuurlijk alleen maar gissen. Er komt nog wel een extra voordeel bij, namelijk de geluidsisolatie. Het zit aan een drukke weg, de geluidsisolatie van dubbelglas zonder spouw is natuurlijk waardeloos.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die metalen strip zit tussen de glasplaten, je hebt een spouw. Hout gaat bij goed onderhoud eeuwig mee, kunststof niet. Lage rente en stijgende energieprijzen zijn punten voor vervangen en dubbel glas gaat niet eeuwig mee, gemiddeld 25 a 30 jaar en dan gaan ze "lek" Ik zie een paar cijfers en in de hoek staat iets geschreven. Ik kan het niet lezen, maar mogelijk kan je daarmee achterhalen wat voor ruit er precies inzit en zelfs een productie datum.