Hoeveel procent winst maakt een boekenwinkel op een boek, met name op studieboeken? Wat is de gemiddelde marge?

Deze informatie heb ik nodig voor een project, namelijk een onderzoek naar de mogelijkheden van het in bruikleen geven/verhuren van studieboeken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Ik vermoed dat de winst van de boekenwinkel reuze meevalt en niet heel veel afwijkt van gewone boeken.

De winstmarge van de uitgeverijen zijn de grote variabele denk ik.
Die zijn echt hoog omdat als een instituut eenmaal voor een boek gekozen heeft (dat gaat vaak gelukkig op inhoudelijke gronden) dan eist dat instituut dat DAT boek aangeschaft wordt door alle studenten. Dat boek MOETEN de studenten dan dus kopen, dus er is dan al geen vrije markt meer voor de consumenten.

Dus als je als uitgever van een boek, door kwaliteit eenmaal doorgedrongen bent tot de keuze van scholen, dan is het daarna zakkenvullen, je kunt vragen als uitgever zijnde wat je wil, de studenten betalen toch wel.

dat is een goed voorbeeld van een niet perfect werkende markt: de beslisser (scholen) zijn NIET gelijk aan de betaler. Dus wordt de afweging prijs en kwaliteit niet gemaakt.

Voorbeeld: Er is een retegoed boek over Marketing op de markt. Goede theorie, aansprekende plaatjes, actueel, gewoon goed. Er is NOG een boek dat hetzelfde doet maar net ietsjes minder mooi. Het kost alleen een derde van het eerste boek. De scholen zullen gegarandeerd voor het eerste boek kiezen (want dat is het beste) en de student betaalt gewillig (want hij moet wel)....

De uitgeverijen lopen dus lekker binnen, maar er kon wel eens een einde aan die situatie komen. Zodra de electronische boeken doorzetten (en dat zit er aan te komen) en de rechten op boeken net zo krom worden verdedigd als nu muziekrechten door de muziekuitgevers worden verdedigd, dan is het binnen enkele jaren over en uit met die markt.

De uitgeverijen zullen een compleet nieuw businnesmodel rond verdienen aan studiemateriaal moeten bedenken. Dat is best mogelijk! En als ze dat niet doen gaat gegarandeerd de kip met de gouden eieren aan de haal....

Elk studie boek hoeft maar door 1 student ingescand te worden en op internet gezet. En elke student met een laptop of ereader en geen zin in hoge kosten, download hem.

Ook het gebruik van boeken op scholen en onderwijsinstituten zorgen ervoor dat dit zal gebeuren. Vaak wordt een boek wel op de lijst gezet en moet dus door iedereen worden aangeschaft. En dan wordt het boek in de lessen niet of slechts voor enkele hoofdstukken gebruikt. Ja dan koop je het boek pas als het echt nodig blijkt en niet eerder. Die ene keer kun je wel met een pdf-bestandje af....

Succes met je project, en wens de uitgevers zonder nieuw businessmodel ook maar succes.....