Mag je je partner maar 1/100.000ste laten erven en je kinderen de rest?

In het testament staat:
Erfstelling
‘Ik benoem tot erfgenamen van mijn nalatenschap: voor het één/honderdduistendste (1/100.000) gedeelte mijn echtgenote (...naam...); voor het resterende gedeelte voor gelijke delen en bij aanwas – behoudens plaatsvervulling als bij de Nederlandse wet geregeld mijn kinderen.’

Op internet las ik al dat een legitiem portie alleen voor de kinderen geldt, en niet voor de echtgenote. Betekent dit dus dat, als er 3 kinderen zijn, de erfenis maar door drieën gedeeld hoeft te worden (als eerst die 1/100.000ste eraf getrokken is)? En niet dat de erfenis in 4 gelijke delen gedeeld hoeft te worden?

Toegevoegd na 9 minuten:
Antwoorden het liefst met bronvermelding!

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja dat kon je zo regelen Alleen kinderen hebbenaltijd recht op tenminste hun legitieme deel.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ov...

Als het testament rechtsgeldig is, wordt het uitgevoerd zoals geschreven. Als her geen testament zou zijn, dan zou de nalatenschap in twee gelijke delen verdeeld moeten worden, nl. 50% voor de partner en 50% voor de kinderen. De partner heeft een net zo groot erfdeel als de kinderen samen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100