Mag een werkgever van mij vragen 4 uur mijn plas op te houden?

Ik werk in een winkel waar ik soms 4 uur lang alleen aan het werk ben. Nu komt het wel eens voor dat ik dan naar het toilet moet en dan is mijn leidinggevende van mening dat ik mijn plas maar 4 uur moet kunnen ophouden. Mag een leidinggevende dit van je verwachten? Ik kan dit namelijk niet en heb al een paar keer ruzie met hem gehad omdat ik de winkel 5 minuten op slot deed om naar het toilet te kunnen. Tegelijk wil hij ook niet van het kantoor af komen om mij af te lossen. Maar de winkel onbeheerd achter laten kan helemaal niet. Maar ik ben gewoon niet in staat 4 uur mijn plas op te houden, op een warme dag als ik veel drink moet ik soms zelfs elk half uur.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het enige wat wettelijk geregeld is m.b.t. het toilet op het werk, is dat er een toilet aanwezig moet zijn. Het toiletgebruik zelf is dus wettelijk niet geregeld. Dit betekent dus dat werkgever en werknemer hier zelf uit moeten zien te komen. Soms is het toiletgebruik wel in de CAO geregeld. Kijk dit voor de zekerheid even na. Staat er niks over in de CAO? Dan vind ik dat als jij aangeeft je plas niet 4 uur kan ophouden, dat je best van je werkgever mag verwachten dat hij je tegemoet komt. Leg hem dit eens rustig uit, ga erover in gesprek. Ten minste, in hoeverre je dit nog niet gedaan hebt. Mocht je er echt niet uitkomen? Vraag advies aan de vakbond waarvan je lid bent. Of word lid van een vakbond als je dit nog niet bent. Dit kan altijd van pas komen namelijk. Een vakbond kan je hier goed over adviseren en eventueel bemiddelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100