Mag een werkgever van mij vragen 4 uur mijn plas op te houden?

Ik werk in een winkel waar ik soms 4 uur lang alleen aan het werk ben. Nu komt het wel eens voor dat ik dan naar het toilet moet en dan is mijn leidinggevende van mening dat ik mijn plas maar 4 uur moet kunnen ophouden. Mag een leidinggevende dit van je verwachten? Ik kan dit namelijk niet en heb al een paar keer ruzie met hem gehad omdat ik de winkel 5 minuten op slot deed om naar het toilet te kunnen. Tegelijk wil hij ook niet van het kantoor af komen om mij af te lossen. Maar de winkel onbeheerd achter laten kan helemaal niet. Maar ik ben gewoon niet in staat 4 uur mijn plas op te houden, op een warme dag als ik veel drink moet ik soms zelfs elk half uur.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, er zijn tal van redenen te bedenken waarom je niet (zomaar) zou mogen gaan plassen. Maar in een winkel kan ik nu toch echt geen redenen bedenken. Want zorgen voor aflossing is een eenvoudige oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreemde werkgever,houdt hij zelf ook zijn plas op als hij naar de w.c. moet?
Persoonlijk zou ik het niet accepteren en zeggen dat hij jou dan maar moet aflossen als je moet en zoniet dat je dan gewoon de deur op slot doet,je kan wel een briefje op de deur hangen dat je binnen 5 minuten terug bent.
bamibal
9 jaar geleden
Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat ieder half uur de winkel 5 minuten dichtgooien irritatie opwekt bij je baas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je elke 5 min zou moeten gaan heb je volgens mij wel een blaasprobleem. In zo'n geval kan ik me wel voorstellen dat je baas liever heeft dat je daarmee naar de dokter gaat. Maar ik moet toegeven, als ik elke 4 uur meerdere malen een toiletbezoek zou moeten doen tijdens mijn uren zou ik mijn werk vaak niet op tijd rondkrijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben je dan helemaal alleen in de winkel, dat die dicht moet als jij even gaat plassen? Overigens: elk half uur is wel veel, als dat regelmatig voorkomt, zou je toch eens naar je huisarts moeten gaan. Maar in vier uur tijd één keer naar de WC moeten, dat moet m.i. gewoon kunnen en is ook een vrij normale frequentie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ieder half uur of gewoon meerdere keren per vier uur, is best veel.
Je drinkt dus meer water dan je lichaam verbruikt. Je kunt dus beginnen met iets minder te drinken. Het wekt irritatie als jij vaak naar het toilet moet en de leidinggevende ziet je wel alsmaar drinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soms heb je je blaas niet onder controle hoor. Het kan vreemd lijken, maar als ik op het werk ben kan ik 6 tot 7 uur zonder toiletbezoek (ik drink dan wel niets - mag ik ook niet). En thuis kan ik soms wel 3 keer per uur naar het toilet lopen. Klopt hier drink ik wel meer, maar in mijn ogen niet zoveel meer om dat verschil te kunnen verklaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaker een paar slokjes nemen in plaats van in één keer veel schijnt trouwens minder snel aandrang te geven. Ik kan het zelf niet uitproberen, maar het zal wel iets te maken hebben met de snelheid waarmee de blaas gevuld wordt. Als je meer verdeeld over de tijd drinkt, gaat die vulling waarschijnlijk minder snel dan wanneer je veel drinkt in één keer, en zou je minder snel het signaal krijgen van je blaas dat hij vol zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie hier allemaal reacties over hoe ik mijn blaas beter onder mij controle kan krijgen. Nou anderhalf uur niet plassen lukt me wel. Langer toch echt niet. Maar vroeger stonden wij hier met 2 man personeel. Later door bezuinigingen opeens alleen. Mij lijkt dit gewoon het risico van de bezuinigen. Dat als de directeur een keer extra op vakantie wil en mij alleen in een winkel wil laten staan, ze er ook mee moeten dealen dat die winkel soms 5 minuten gesloten is als er iemand naar het toilet moet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik volg je redenering maar aan de andere kant als je echt niet langer dan anderhalf uur zonder toiletbezoek kan dan moet je je er ook bij neerleggen dat veel beroepsfuncties niet voor jou zijn weggelegd. Op veel werkplaatsen zijn zaken als een toiletbezoek en eten en drinken verboden. Dan moet je de werkplaats eerst verlaten en daarna terugkeren. Op drukke dagen zou ik mij dat tijdsverlies persoonlijk niet kunnen permitteren en zit ik soms 6 uur 'binnen'. Ik weet dat op voorhand dus als ik op het werk aankom zorg ik dat ik altijd eerst een toiletbezoek doe. Vlak voor ik naar 'binnen' ga, meestal een half uurtje tot een uurtje later ga ik soms nog een keertje. Zo weet ik zeker dat ik er urenlang tegen kan. Dus ik stel voor om dat ook eens te proberen. Ga voor je naar je werk vertrekt al een keer naar het toilet. Ga als je aangekomen bent op het werk meteen naar het toilet en ga na gebriefd te hebben met je collega's nog een keer naar het toilet. Dan zou je er toch voor een goede 4 uur tegen moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Patrick, je zegt dat ja alleen in de winkel staat, die "iemand" ben jij dus.
Mijn indruk is dat de persoonlijke- en werkverhouding niet optimaal is.
Als mijn vermoeden juist is, zul je daar dus de oplossing moeten zoeken. Je kunt wel vakbonden inschakelen, maar daarmee zal een op zich eenvoudige kwestie escaleren. Stel je directeur wordt via een uitspraak gedwongen je frequente toiletbezoeken toe te staan, dan komt er geheid een maand later een andere kwestie om de hoek kijken. Er samen uitkomen is mijn devies via het aandragen van oplossingen.

Antwoorden (1)

Het enige wat wettelijk geregeld is m.b.t. het toilet op het werk, is dat er een toilet aanwezig moet zijn. Het toiletgebruik zelf is dus wettelijk niet geregeld. Dit betekent dus dat werkgever en werknemer hier zelf uit moeten zien te komen. Soms is het toiletgebruik wel in de CAO geregeld. Kijk dit voor de zekerheid even na.
Staat er niks over in de CAO? Dan vind ik dat als jij aangeeft je plas niet 4 uur kan ophouden, dat je best van je werkgever mag verwachten dat hij je tegemoet komt. Leg hem dit eens rustig uit, ga erover in gesprek. Ten minste, in hoeverre je dit nog niet gedaan hebt.
Mocht je er echt niet uitkomen? Vraag advies aan de vakbond waarvan je lid bent. Of word lid van een vakbond als je dit nog niet bent. Dit kan altijd van pas komen namelijk. Een vakbond kan je hier goed over adviseren en eventueel bemiddelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou hij is daar heel duidelijk in. Ik werk in een winkel, het is bekend dat ik tussen 14 en 18 uur alleen op de werkvloer sta, dus dan train je je blaas er maar in. Verder geen discussie over mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vervelende situatie. Denk echt dat advies vragen bij een vakbond bij dergelijke conflicten kan erg zinnig zijn.