Wat is het verschil tussen binnenlands en nationaal?

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen Bruto Binnenlands Inkomen per hoofd en Bruto Nationaal Inkomen per hoofd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.6K

Het beste antwoord

Het bruto nationaal inkomen bestaat uit alle beloningen voor de productiefactoren bij elkaar opgeteld + afschrijvingen. Inclusief beloningen van Nederlanders die in het buitenland werken.

Productiefactor Beloning
Arbeid --> loon
Kapitaal --> interest
Natuur --> pacht/huur
Ondernemerschap --> winst

Bij het bruto binnenlands inkomen tel je alleen de beloningen voor productiefactoren die in Nederland zelf zijn verdiend, en niet er buiten. Vandaar 'binnenlands'.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als ik je vraag letterlijk beantwoord:
Nationaal: aan de natie toebehorend
Binnenlands: binnen de grenzen van een land
SimonV