als je al het geld op de wereld evenredig zou verdelen over iedere wereldbewoner, hoeveel geld zou iedereen per persoon dan hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
3.8K
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens lijkt me dit een zinloze vraag, omdat geld niet overal evenveel waard is. Voor 5 euro kun je in Nederland alleen warm eten als je zelf kookt -maar in veel landen is het genoeg voor een complete maaltijd in een (simpel) restaurant.
Omgekeerd, veel fortuinen zijn gebaseerd op aandelen en vergelijkbare speculatieve waardepapieren die moeilijk uit te drukken zijn in geld. De vraag is, of Bill Gates echt 50 of 75 miljard dollar in cash zou kunnen krijgen als hij al zijn aandelenbezit zou verkopen.

Antwoorden (1)

Volgens de in de bron genoemde site zijn er 30 miljoen mensen in de wereld met een vermogen van 1 miljoen dollar of meer. Zij controleren bijna 39 procent van alle rijkdom. Deze miljonairs beschikken over 89 biljoen dollar (ruim 64 biljoen euro). Dat is 38,5 procent van de totale wereldwijde rijkdom.
64.000.000.000.000 (64 biljoen euro) is dus 38,5% van alle rijkdom.
Alle rijkdom van de wereld is 166.233.766.200.000 euro (ruim 166 biljoen) / delen door 38,5 x 100

De Verenigde Naties schat de mondiale populatie op 31 oktober 2011 op 7 miljard.
Deze ruim 166 biljoen : 7 miljard is € 23.748 per wereldbewoner.
Toch nog best een aardig bedragje. Als de rijjkdom eerlijk verdeeld zou zijn!
En nu maar hopen dat er geen nulletje verkeerd staat.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een aardig bedrag? wat kan je vandaag nog doen met 24.000 euro?
vele mensen hebben dit niet op jaarbasis waar ze 5 op 7dagen mogen sleuren en doen op hun werk en al zeker niet als je al u kosten betaald hebt. terwijl de rijken alleen maar rijker worder door.... niets te doen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of Door jarenlang te studeren, slim met geld om te gaan en keihard te werken om iets te bereiken. Dat het niet helemaal eerlijk verdeeld is, ben ik met je eens. Maar rijk worden Door niets te doen, kan niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het grote gros van de rijken heeft of flink gestudeerd of een eigen bedrijf. Daar zit veel tijd in. Ik vind het altijd makkelijk om te zeggen dat de rijken rijker worden. Daar doen ze ook wat voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En je hebt dan nog de ergste soort rijken vergeten: zij die rijkdom erven. Die moeten er niets voor doen om rijk te zijn, alleen op de juiste bank zetten. En rijkdom is relatief. Ik ken gezinnen die uitkeringen krijgen waar ieder zijn ipad of iPhone had, en terwijl gezinnen van werkende mensen dit niet altijd kunnen veroorloven. En het extra studeren: men studeert al gauw 6 extra jaren voor de beroepen die worden gezien als beter verdienend. 6 jaar is een hele tijd. Dat mag beloont worden met een hoger loon, aangezien deze mensen dan pas 6 jaar later kunnen beginnen verdienen, denken aan settelen, en ook dan pas kunnen beginnen sparen. Maar anderzijds, hoeveel meer zouden ze mogen verdienen? En vergeet niet dat die jobs vaak gepaard gaan met een grote verantwoordelijkheid (als een ingenieur een foutje maakt in zijn ontwerp zal hij de daar door opgelopen schade moeten vergoeden) Rijkdom is relatief, je kan met een loon van 1500€ per maand mensen benijden die 1800€ per maand verdienen. Maar waarom doe je dan hun beroep niet, als je toch blijft mokken om het geld? Of je kan toevlucht zoeken bij PVDA. Maar anderszijds zullen de mensen die 1200€ verdienen al snel degene die 1500€ verdienen benijden. En wat doe je dan als je 1500€ verdient? Je zegt dan tegen die persoon met 1200€ van 'ik ben niet rijk, die met 1800€ loon is rijk' en die zal dan al snel doorverwijzen naar huisartsen dat die rijk zouden zijn, en die zouden dan specialisten opsommen... Het geld is inderdaad niet eerlijk verdeelt, en zal dat helaas nooit worden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef de bakker een miljoen en hij bakt geen brood meer voor 2 euro. Er moet (helaas) verschil zijn. Dat is hier en daar wel een beetje doorgeslagen.