Worden de nationale munten van een land dat de Eurozone verlaat uit de roulatie gehaald?

Stel dat een land besluit de Eurozone te verlaten, of dat het hiertoe wordt gedwongen door de andere landen. Worden dan de nationale munten van dat land actief uit de roulatie genomen?

Ik bedoel hiermee niet dat dit op stel en sprong zou gebeuren, maar bijvoorbeeld op dezelfde manier waarop nu de oude biljetten van 5 en 10 euro (en straks ook de andere biljetten) heel geleideiljk uit de roulatie worden genomen naarmate er meer nieuwe biljetten in roulatie komen.

Zouden de nationale munten van een ex-Euro-land op een vergelijkbare manier uit de roulatie worden genomen, of zouden we nog vele decennia betalen met de nationale munten van het betreffende land? Is hierover iets afgesproken of op een andere manier vastgelegd?

8 jaar geleden
in: Economie
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien worden op die manier de Griekse euro's als je voldoende geduld hebt nog wat waard.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wie zegt dat ik aan Griekenland dacht?
;-)
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat ik bedoel is: ik heb nu een munt in mijn portemonnee waarop de Atheense uil staat (om even bij het volkomen hypothetische geval te blijven dat iHave hierboven aanhaalt ;-). Als Griekenland de Euro verlaat en nieuwe Drachmes invoert, worden dan alle Euromunten met Atheense uilen erop uit de roulatie genomen, of heb ik straks in 2047 nog steeds Atheense uilen in mijn portemonnee?
Cryofiel
8 jaar geleden
Oude biljetten worden wel vervangen. Dat gebeurt als ze zijn versleten, of als heel geleidelijk zodra er voldoende nieuwe biljetten in omloop zijn gebracht. Dat laatste geldt op dit moment voor de biljetten van 5 en 10 euro: telkens als er 100 duizend nieuwe biljetten in omloop zijn gebracht, worden er 100 duizend oude biljetten vernietigd, ook als ze nog niet zijn versleten. Dat gebeurt allemaal automatisch, door de (centrale?) banken. De oude biljetten blijven geldig, ook als ze versleten zijn of als er nieuwe series in omloop zijn gebracht (nu bij de biljetten van 5 en 10 euro). Ik kan me voorstellen dat iets vergelijkbaars gebeurt bij de munten. Dus als er straks 100 duizend andere euromunten zijn bijgeslagen, worden er 100 duizend uilen uit de roulatie genomen. Tegelijk blijven alle uilen die nog in roulatie zijn, gewoon geldig. Ook de uilen die nu bij mij achter het televisiemeubel zijn gevallen en die ik misschien over 14 jaar terugvind. Mijn vraag gaat er dus over of dat gebeurt.

Het beste antwoord

Nee, daar is niets over afgesproken en niets over vastgelegd. Toen landen de Eurozone betraden waren er allerlei regels over de toetreding (regels die naar nu blijkt niet goed werden gechecked) maar uittreding is niet geregeld. Net zoals je bij een huwelijk niet aan scheiden wilt denken. Er zijn geen regels voor de uittreding van een land en omdat het nog nooit is voorgekomen hebben we er geen ervaring mee. We weten zelfs niet of het ooit gaat gebeuren, de sfeer in dat opzicht verandert van dag tot dag.
Mocht het toch gebeuren dan moeten al improviserend maatregelen worden genomen om de schade nog enigszins te beperken.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eind 2014 waren er ongeveer 112 miljard EURO munten in omloop (waaronder die van Griekenland hoewel je daar specifiek niet naar vraagt). Kleinere landen (willekeurig voorbeeld, Griekenland) hebben maar een klein deel van die 112 miljard uitgegeven.

De uitgegeven munten vertegenwoordigen een waarde van circa 25 miljard EURO. Een klein land (Griekenland zou een mooi voorbeeld kunnen zijn) vertegenwoordigt maar een klein deel van die waarde. Als Griekenland al zijn munten terug zou kunnen halen hebben ze waarschijnlijk nog niet genoeg geld om de komende aflossing te betalen.

Ik kan er geen beleid over vinden maar ik denk dat de ECB de boel de boel laat en dat de munten gewoon uit circulatie verdwijnen als ze eenmaal teveel versleten zijn en automatisch geshredderd gaan worden. Ik denk dat ze dat doen bij kleine landen, zoals bijvoorbeeld Griekenland maar ook bij een groot land zoals Duitsland. Dit omdat de waarde in geen verhouding staat (25 miljard is kleingeld in vergelijking met papier en giraal geld dat in omloop is) met de totale hoeveelheid geld.

Waarbij wel opgemerkt wordt dat als Duitsland de EURO verlaat er wel andere problemen zullen zijn als dat een, laten we het voorbeeld nog maar eens noemen, land als Griekenland de EURO zou verlaten (waarmee ik niet wil zeggen dat dit gaat gebeuren).