Dat is gedaan aan de hand van de Europese rekenmunt, die sinds 1978 bestaat. De koers werd bepaald door het gewogen gemiddelde van de wisselkoersen op 1 januari 1999 van de twaalf lidstaten die de Europese Unie toen had. Daarmee werden nieuwe koersschommelingen van de Duitse mark, de Franse frank of de Portugese escudo uitgesloten.
een jaar geleden
De waarde van de euro hing af van de koers die de gulden destijds ten opzichte van andere Europese valuta had. Op 1 januari 1998 werd vastgesteld wat de waarde van de euro was voor de valuta van de deelnemende landen van de EMU. Voor de gulden werd vastgesteld dat deze ƒ 2,20371 was.

Achteraf blijkt hierbij een fout te zijn gemaakt: de gulden is bij de introductie van de euro ondergewaardeerd ten opzichte van de Duitse mark. Daardoor werd de gulden bij de invoering van de euro eind 1998 door Nederland ’te goedkoop’ ingewisseld.
De koers van de euro had op de twee gulden moeten liggen in plaats van op de 2,20371 gulden.
De ’verkeerde’ eurokoers heeft onder meer enkele jaren lang geleid tot een extra hoge inflatie. De onderwaardering van de gulden maakte van Nederland overdreven gesteld een ’goedkoopte-eiland’. Het droeg bij aan de oververhitting van de economie, die indertijd al op hoge toeren draaide. Als reactie kwam er ook weer een snellere afkoeling. De Nederlandse economie raakte daardoor extra verzwakt.
.
Er was geen sprake van een fout maar van een bewuste onderwaardering van de gulden. Zalm besloot de
Kamer te informeren dat de gulden juist was gewaardeerd. De Kamer stemde vervolgens op basis van deze onjuiste informatie in met de te lage wisselkoers:
https://www.businessinsider.nl/wisselverlies-nl-eist-parlementair-onderzoek-naar-euro/
SimonV
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Als ik het me goed herinner was het geen fout, maar een bewuste aktie van minister Zalm (financiën)
Hij dacht daarmee de economie aan te jagen wat maar tijdelijk lukte.
LeonardN
een jaar geleden
@SimonV Wat bedoel je met "Achteraf blijkt hierbij een fout te zijn gemaakt".
Het leest nu alsof je een rekenfout bedoelt.
Maar als ik het stuk lees op radar lijkt het meer een inschattingsfout (van een bewuste politieke keuze).
Het stuk op NRC kan ik niet lezen. Heb je een abo? Of gebruik je een truc om de paywall te omzeilen?
SimonV
een jaar geleden
Nee, geen rekenfout, maar een een bewuste onderwaardering, zoals Ozewiezewozewiezewallakristallix zegt.
LeonardN
een jaar geleden
+voor antwoord en toevoeging Nooit geweten dat dit zo gedaan is.