Waar kan ik marktcijfers vinden van (bramen)jam in Nederland?

Voor mijn afstuderen ben ik op zoek naar markt/productiecijfers van (bramen)jam in Nederland. CBS vermeld deze gegevens niet en voor zover ik weet is er geen brancheorganisatie die mij hier meer over kan vertellen.

U zou mij hier ontzettend mee helpen!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Economie
2K
SentWierda
3 jaar geleden
Die marktcijfers zijn niet te geven omdat een groot deel van (bramen)jam niet in een fabriek wordt verwerkt en gemaakt. Een groot deel van de jam wordt particulier gemaakt - voor eigen consumptie of voor verkoop. Verkoop in een stalletje langs de weg, in een kraampje op een fair of in een boerderijwinkel.
Vergelijk het met de verkoop van eieren. Supermarkten in steden in het westen van het land verkopen veel eieren. Supermarkten buiten de Randstad verkopen weinig eieren omdat de meeste eieren rechtstreeks bij de boer worden gekocht. Als je alleen op de CBS-cijfers over de verkoop van eieren zou afgaan, dan zou de conclusie zijn dat alleen in de Randstad veel eieren worden gegeten (omdat ze daar veel in supermarkten worden verkocht). Maar die conclusie is geheel onjuist.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oke, dat is op zich wel logisch. Heb je misschien een bron die je theorie onderbouwt? Dan kan ik dat gebruiken. In ieder geval bedankt voor je antwoord!
SentWierda
3 jaar geleden
@NielsdeRooij. De bron is in dit geval met name kennis van de koopgewoonten in vele steden en dorpen. Om een voorbeeld te noemen. Ik woon in een stad, maar bijna alle eieren die ik koop, komen uit een kastje langs de weg (bij een boerderij) of uit een boerderijschuurtje. Het is zelfbediening - je betaalt door munten in een doosje te doen.

Antwoorden (1)

Veel informatie over o.a. de kleinschalige productie (bedrijven met minder dan vijf werknemers) van o.a. bier, cakes/taarten en jams/chutneys is te vinden in een rapport van ABN Amro. Dit rapport van het Economisch Bureau van ABN Amro is begin 2017 gepubliceerd: 'Kleine producenten: smaakmakers van de foodindustrie'. Begin 2017 zijn er 3660 producenten met minder dan vijf werknemers..
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/86071/kleine-foodbedrijven-groeien-hard-elke-weeek-een-zaak-erbij
Vraag het rapport op bij de klantenservice van ABN Amro: tel. 0900-0024. Of vraag ernaar in het dichtstbijzijnde kantoor van de bank.