8% van de cliënten genereren 84% van de omzet (klantenpiramide Curry). Valt het pareo effect dan gunstig uit en ongunistig ? 20/80 regel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie

Het beste antwoord

Slecht dus, het Pareo effect stelt dat de goede balans tussen klanten en omzet 20/80 moet zijn.
Met andere woorden in een ideale situatie zorgt 20% van de klanten voor 80% van de omzet.

Dus stel dat het bedrijf 100 klanten heeft dan zijn er 8 verantwoordelijk voor 84% van de omzet.
Als er daar 1 of 2 afvallen dan kan dit een verlies in omzet betekenen van 20% - 30%. Dat zullen veel bedrijven niet overleven. Dus zullen ze zich meer moeten gaan richten op het aantrekken van klanten met grote afnames en wat minder met het tevreden houden van de kleinere klanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je, maar een pareo is een omslagdoek, het effect is genoemd naar de Italiaanse econoom Vilfredo Federico Damaso Pareto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, dat dacht ik ook in 1ste instantie maar aangezien het een aantal jaren terug is geweest dat ik het op school heb gehad en het in de vraag als "Pareo" stond ging ik ervanuit dat ik de naam niet meer 100% wist..