is goud in alle landen dezelfde prijs of is er verschil bijvoorbeeld goedkoper of duurder ?

verschil met nederland

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
26.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goud heeft een wereldprijs. Als gouden sieraden in het buitenland goedkoper zijn zit dat verschil vaak in het lagere loon bij de productie daar. Het is dus goed mogelijk om goedkopere gouden voorwerpen te vinden in het buitenland, zolang het bewerkt is. Bij een goudstaaf gaat het niet op.
ItisILeClerc
8 jaar geleden
nee, de prijs wordt bepaald door de zuiverheid, maar ook door de verkrijgbaarheid en de populariteit van de gekozen vorm, welke wordt uitgedrukt in de premie die de verkoper rekent

Antwoorden (2)

Op het moment dat u goud aankoopt bij een goud handelaar in Nederland zult u voor het goud kopen euro bedragen af moeten rekenen. Het zal u niet vreemd voorkomen dat dit komt omdat in Nederland nu eenmaal de euro gehanteerd wordt en geen gebruik gemaakt wordt van de euro. Dit heeft als voordeel dat de prijs die u moet betalen goed te vergelijken is met alledaagse zaken. Een veel groter voordeel van het bepalen voor welke prijs goud in euro verkocht wordt is dat u geen verschillen aan zult treffen met de landen om ons heen. Voordat in Nederland de euro gebruikt werd kon het voorkomen dat een handelaar in België of Duitsland goedkoper was omdat de koers van de Franc of de Mark ten opzichte van de dollar sterker was dan de Gulden. Met de invoering van de euro goudkoers is aan deze praktijk resoluut een einde gekomen omdat de euro in de hele eurozone evenveel waard is.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Terzijde: ik heb de makers van de tekst vanwege de opvallende fout in de tweede zin "Het zal u niet vreemd voorkomen dat dit komt omdat in Nederland nu eenmaal de euro gehanteerd wordt en geen gebruik gemaakt wordt van de euro." even ingelicht dat dat laatste dan wel US Dollar zal moeten zijn ...
De prijs van onbewerkt goud (uitgedrukt in US Dollar per troy ounce) is overal ter wereld gelijk. Hij wordt bepaald op de internationale goudbeurs in New York.

De prijs die we in Nederland en andere eurolanden betalen wordt tevens vermeld in euro, en dat wordt dus verder alleen beïnvloed door de wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro.
En in een land met een andere valuta hanteert men dus ook de prijs van New York, in US Dollar, desgewenst omgerekend volgens de wisselkoers van het moment naar de lokale munteenheid.

“Goudkoers
Op het moment dat u een aankoop van goud doet zal de prijs die u moet betalen worden bepaald. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de goudkoers die op dat moment geldt. Deze koers wordt vastgesteld op de beurs en wordt door alle handelaren gebruikt voor het bepalen van de verkoop prijzen van gouden producten.
Er zijn meerdere goudkoersen die door verschillenden bedrijven gehanteerd worden om de goudprijs vast te stellen. Ook is er een euro goudkoers die weergegeven wordt maar dat is geen officiële koers omdat deze onder invloed staat van de wisselkoers van de dollar en de euro. De koers waar u als kleine belegger of als particulier mee te maken hebt is de Kitco koers die continue wordt aangepast aan de hand van de koers van goud op de goudbeurs in New York.”

http://www.goudkoersen.eu/goudkoers

Toegevoegd na 12 uur:
Dus voor de prijs die je betaalt (of ontvangt) geldt als basis overal de in dollars bijgehouden goudkoers in New York, en die wordt naar behoefte tegen de wisselkoers omgerekend in de lokale valuta.
In dollars gerekend zijn er geen verschillen.