Hoeveel geld wordt er dagelijks verdient aan de wereldwijde oorlogvoering?

Hoeveel geld (uitgedrukt in euro's of US.dollars) wordt er dagelijks verdient aan de oorlogvoering? Je hoort vaak dat mensen zeggen ''Als de oorlog vandaag stopt, stort morgen de wereldwijde economie in''.

Waar wordt er dan allemaal geld mee verdient, behalve internationale wapenhandel. Verdienen landen ook geld aan het verlenen van ''hulp'' aan slachtoffer-landen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Volgens cijfers van het Zweedse vredesonderzoeksinstituut SIPRI is er in 2012 1,75 biljoen dollar (ongeveer 1,33 biljoen euro) uitgegeven aan wapens.
fremar
8 jaar geleden
Om te antwoorden op je tweede vraag;

Een succesvol militair land zoals de Verenigde Staten, met veel beursgenoteerde militaire bedrijven verdienen tonnen geld in de aandelenhandel. Lockheed (US) is het grootste militiar bedrijf in de wereld. De oorlogen waaraan een militair land meedoet zijn als het ware het bewijs van een goed product, wat de aandelen van het bedrijf interessanter maken voor handelaars op de beurs. De officiële reden hierachter stelt dat de wereld onstabieler wordt en investeringen in militaire doeleinden nodig zijn om de orde te kunnen handhaven. Het staat voor zich dat veel handelaars hierin willen investeren.

Voor cijfers verwijs ik je graag hiernaartoe:

http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-09-25/syria-to-ukraine-wars-send-u-s-defense-stocks-to-records