Hoe heet deze toeslag/teruggave?

Voor een vriendin van me waar ik al eerder een vraag over stelde ben ik wederom dingen aan het uitzoeken. Nu heeft ze het over een eenmalig bedrag dat ze vorig jaar heeft gehad omdat de extra kosten voor haar ziekte niet meer van de belastingdienst kunnen worden afgetrokken. Het is geen langdurigheidstoeslag (die aanvraag is inmiddels onderweg) maar ik heb geen idee welke teruggave of toeslag ze bedoeld... weet iemand dit misschien? En of het automatisch gaat of dat het aangevraagd moet worden?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Volgens mij kan je deze toeslag niet zelf aan vragen maar als je recht heb op deze toeslag krijg je daar bericht over van het gak. Maar hoe deze toeslag heet durf ik niet te zeggen. Mijn vader heeft deze brief van het gak ook vanzelf gekregen en er stond in dat hij een x bedrag kreeg omdat hij veel kosten geeft moeten maken door een chronische ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je vriendin de zgn "Compensatieregeling eigen risico" bedoelt.
Deze is voor mensen die omdat ze chronisch ziek en daardoor veel Eigen risico voor hun medicijnen moeten betalen.
Het wordt uitbetaald door het CAK, de gegevens die bepalen of je daarop recht hebt, worden door je zorgverzekeraar afgegeven aan een bepaalde instantie, Vectis, afgegeven.
Vectis bepaalt dus of je daar recht op hebt of niet.
Mocht je er niet mee eens zijn dat je daarvoor niet in aanmerking komt kan je natuurlijk zelf een aanvraag indienen.
Voor meer informatie ga naar www. hetcak.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een arbeidsongeschiktheidsuitkering met een arbeidsongeschiktheid van meer dan 55 % hebt van het UWV kreeg je een extra aftrek binnen de aftrekbare ziektekosten.
Door de fiscale versobering is dat ingaande 2009 niet meer mogelijk en krijg je automatisch elk jaar omstreeks september circa € 350 van het UWV.
Deze ontvangst is niet belast en zit niet in de jaaropgave van het UWV. Dus behoef je het niet aan te geven.

Toegevoegd na 22 minuten:
Hoe krijg ik de tegemoetkoming Wtcg voor arbeidsongeschikten van UWV?

Als u recht heeft op de tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten, hoeft u hier niets voor te doen. Wij maken de tegemoetkoming in september 2010 over op uw rekening.

Ontvangt u uw uitkering via uw werkgever of een instantie? Dan krijgt u de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten ook via uw werkgever of de instantie uitbetaald. Dit kan betekenen dat u de tegemoetkoming iets later ontvangt. Uw werkgever of de instantie moet het bedrag aan u doorbetalen.

Zit u in een traject voor schuldhulpverlening en betalen wij uw uitkering aan de schuldhulpverlener? Dan maken wij ook de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten over aan deze schuldhulpverlener.

Meer informatie over deze regeling vindt u bij de Rijksoverheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens een sterkere motivering gezien van een "min"naar.