is de rente die mijn ex betaalt voor hypotheek ook inkomen voor toeslagen?

Mijn ex woont nu meer dan 2 jaar in onze koopwoning en betaald de volledige hypotheek. Moet ik dit bedrag (50%) opgeven als ontvangen alimentatie? En heeft dit gevolgen voor mijn toeslagen? In 2013 was dit ook het geval dat hij alles betaalde maar ik heb mijn definitieve aanslag gekregen en hier was ok. Het deel wat hij toen ook al betaalde is niet meegerekend als inkomen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

De koopwoning waar je ex woont kan je beschouwen als zijn "huurwoning".
De lasten en de lusten zijn volledig voor hem. Alhoewel je misschien op papier nog wel mede eigenaar bent van de koopwoning, kun je voor de belasting niets aftrekken. Je betaald immers geen rente aan de hypotheek. De verrekening huurwaardeforfait en de belastingaftrek wordt nu geheel door je ex genoten.

Het door hem betaalde bedrag aan hypotheeklasten kan ook niet gezien worden als een verkapte alimentatie want jij hebt immers geen inwoningsrecht meer in de koopwoning.
Derhalve heeft het op dit moment ook geen invloed op toeslagen waarop je nu recht hebt.

Als de koopwoning destijds na de scheiding onder een onverdeelde boedel is gevallen en je ex de koopwoning is blijven bewonen in aanloop naar een verkoop, dan kan er wel een maximale termijn gelden waarvoor dit mag.
Maar dit heeft meer te maken met de bank waar de hypotheek loopt. Het kan zijn dat de bank deze situatie gedoogt zolang er nog geen serieuze koper is voor het pand.
Maar ook zolang je ex zonder problemen de hypotheeklasten blijft betalen verandert er voor jouw positie niets.
Je blijft als mede eigenaar wel hoofdelijk mede aansprakelijk voor de af te lossen hypotheekschuld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vraag is valt de onverdeelde boedel in box 3 als je zelf niet woont?
Uit het verhaal begrijp ik dat het huis op beide namen staat, maar dat naar een van de eigenaren in het huis woont. De man betaalt de hypotheekrente. Alleen daadwerkelijke ontvangen bedragen zijn inkomsten. Als het al inkomsten zijn dan het is het inkomsten uit vermogen, dus een box 3 verhaal. 50 % van de waarde van het huis dient aangegeven dient te worden in box 3, maar ook 50 % van de hypotheek.
De man mag alleen maar 50% van de hypotheek aangeven. En ook maar 50 % van de hypotheekrente.

Het feit dat iemand voor 50 % eigenaar is van een huis heeft grote invloed op toeslagen, dan wie de hypotheek betaald.

De zaken kunnen redelijke ingewikkeld raken als sprake is van alimentatie en vermogen dat nog niet verdeeld is. Mijn advies is zoek het goed uit en laat je adviseren wat de fiscale gevolgen zijn van huidige situatie.