Bij inkomen in box 1 ontvang ik belasting terug. Nu heb ik een negatief resultaat in box 1 en ik moet (terug)betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je hebt dus een negatief inkomen? Dat zou betekenen dat je geen belasting hoeft te betalen.
Alleen, er zijn wel zogenaamde bijtellingen, die bij je belastbaar inkomen opgeteld worden.
We spreken hier over bijvoorbeeld eigenwoningforfait.
Dit wordt eerst bij je inkomen opgeteld, en vervolgens wordt pas het schijvensysteem toegepast.
Ik kan bijna niet geloven dat je zoveel bijtellingen hebt dat je belasting moet betalen, als je bedenkt dat de heffingskortingen veel compenseren. Misschien begrijp ik het verkeerd, misschien is je vraag niet duidelijk genoeg. Succes in ieder geval.
fisbel
10 jaar geleden
De vraag is duidelijk genoeg. Er is een negatief inkomen.
Als er een eigen woning is zal het inkomen juist verminderd worden door de betaalde hypotheekrente. Waarbij het EWF enige bijtelling geeft.

Antwoorden (2)

Bij ondernemers komt het vaak voor dat er een negatief inkomen is. Maar ook bij particulieren kan er een negatief inkomen zijn. Voorbeelden zijn fiscaal partners waarvan de 1 het inkomen in het buitenland heeft en daar ook woont terwijl de partner nog in de eigen woning in Nederland woont en geen of weinig inkomen heeft. De hypotheekrenteaftrek kan een negatief inkomen bewerkstelligen.

Een ander voorbeeld is iemand met geen of weinig inkomen Box 1 én een eigen woning met hypotheekrenteaftrek. Levend van zijn spaargeld (Box 3)
Of iemand die in een jaar zoveel aftrekposten heeft dat er een negatief inkomen ontstaat. In omstandigheden kan het slim zijn om een aftrekpost naar een nietverdienende partner toe te schuiven en in het volgende jaar bij de verdeling naar de andere partner mét inkomen toe te bedelen.

----------------------------------------------------------------------------

Toegevoegd na 5 minuten:
Nu het antwoord op uw vraag: uw inkomen Box 1 is negatief. U hoeft uiteraard geen belasting over dit negatieve inkomen te betalen. Het negatieve inkomen kan doorgeschoven worden naar een ander jaar. In de eerste plaats naar de voorgaande 3 jaren waarbij het oudste jaar in eerste instantie in aanmerking komt voor de inkomensvermindering. (carry-back) Als in de voorgaande jaren niets te verzilveren is kan het inkomen naar een toekomstig jaar worden verschoven. Dat kan zelfs tot 9 jaar in de toekomst. (carry forward) Lees de informatie van de Belastingdienst hierover.

Voorbeeld: uw negatieve inkomen 2013 is € 3000. Deze € 3000 wordt in eerste instantie met het positieve inkomen van 2010 verrekend. Stel dat daar het inkomen € 30.000 is, dan wordt het herrekende inkomen € 30.000 Maar het kan ook voorkomen dat er in de voorgaande jaren niets te verrekenen valt. Het negatieve inkomen schuift dan door naar 2014. Als het inkomen dan € 5000 is wordt de € 3000 in mindering gebracht. In dit voorbeeld levert de € 3000 inkomensvermindering niets op omdat over zowel € 5000 als € 2000 geen belasting is verschuldigd. En het inkomen vooruitschuiven terwijl het verrekend kan worden is niet toegestaan.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/vennootschapsbelasting/verrekenen_van_verliezen/

Toegevoegd na 16 minuten:
Zie voor antwoordtoevoeging: reacties

Toegevoegd na 19 minuten:
Corectie: het herrekende inkomen van 2010 wordt geen € 30.000 maar € 30.000 minus€ 3000 is € 27.000
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
In de aangifte wordt het negatief inkomen ingevuld bij: Te verrekenen bedragen / verliezen uit vorige jaren. Voorbeeld: inkomen is € 15.000 Verlies is € 20.000 / inkomen wordt € 0 (15.000 eraf). € 5000 wordt achterwaarts of voorwaarts doorgeschoven. Over deze € 5000 komt in principe een bericht van de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan dat ik de vraag verkeerd lees, maar ik lees niet in de vraag dat er sprake is van negatief inkomen. Het kan ook zijn dat er te veel loonbelasting door de werkgever vooraf ingehouden is.
fisbel
10 jaar geleden
Ik lees niet dat er sprake is van een werkgever. Dat kan zijn, dan krijgt gast168052 alle ingehouden belasting terug. Er is immers een negatief resultaat box 1. M.a.w.: er is (in de onderneming) verlies gemaakt. Komt best vaak voor. De werkzaamheden leveren geen winst (inkomen) op maar verlies. Dat is een ander woord voor negatief (inkomen) Die verrekent kan worden met een jaar of jaren dat er winst is gemaakt. Waardoor er de belastingtechnisch nog wat gecompenseerd wordt vanwege het negatief inkomen box 1. Misschien laat gast168052 nog van zich horen. En leest u de informatie van de Belastingdienst hierover nog eens door: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/verlies_uit_onderneming
Als je een negatief resultaat hebt in box 1 na verrekening van loonbelasting en voorlopige heffing, dan krijg je geld terug van de belastingdienst als je belasting aangifte doet.
Doe je geen belasting aangifte dan gaat de belastingdienst er vanuit dat de voorlopige heffing correct is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Negatief resultaat ziet hier op inkomen. Gast168052 zal een voorlopige heffing hebben betaald (voorlopige aanslag) Door het negatieve resultaat box 1 wordt de betaalde belasting teruggegeven. En het negatieve resultaat box 1 schuift door naar een ander jaar. Zodat dit negatieve resultaat belastingtechnisch nog enigszins wordt gecompenseerd. Een ondernemer of ZZP-er (of particulier) is overigens verplicht om aangifte te doen als er een voorlopige aanslag is opgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een negatief resultaat (verlies) wordt niet beinvloed door inhouding loonheffing en/of voorlopige aanslag. Na een voorlopige aanslag volgt altijd een definitieve aanslag.