Waar ben ik belastingplichtig, als ik in het buitenland woon en werk, maar mijn gezin in Nederland blijft?

Ik verwacht komend jaar in Qatar / Dubai te gaan wonen en werken als expat, en kom dan 1x per maand terug naar Nederland. Mijn gezin, vrouw en kinderen, blijven in Nederland wonen. Daarnaast blijft mijn vrouw ook werken in Nederland. Zijn wij als gezin dan altijd in Nederland belastingplichtig? Of kan ik ons totale inkomen onder het belastingregime van Dubai of Qatar laten vallen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.9K

Antwoorden (1)

De te betalen belasting over inkomen in Dubai is verwaarloosbaar. Nihil, of slechts een enkel procent. Maar dat wist u al. Vandaar de vraag of u niet in Dubai / Quatar belast kan worden en vrijgesteld in Nederland.

Bij korte en langdurige uitzendingen naar een ander land is het voor u en uw werkgever belangrijk om te weten waar u woont. Blijft u ingeschreven in Nederland of wordt u door de Belastingdienst als geëmigreerd beschouwd.

Als u voor langere tijd wordt uitgezonden, maar niet emigreert dan bent u belastingplichtig in het land waar u werkt én in het land waar u woont. U moet dan in beide landen belasting betalen over uw wereldinkomen. Om te voorkomen dat u dubbel belasting betaalt over uw inkomen, zijn er tussen de meeste landen afspraken gemaakt welk land welke inkomsten mag belasten. Nederland heeft belastingverdragen afgesloten met Dubai én Quatar.

Als u wilt dat de inkomsten worden belast in Dubai dan moet u zich waarschijnlijk laten uitschrijven uit Nederland en verhuizen naar Dubai. Belasting betaal je meestal in het land waar je je inkomsten hebt. Als u als expat uw volledige inkomen in Nederland krijgt, dan bent u relatief duur uit. Mooier zou zijn als u in Nederland een minimaal inkomen hebt (kan ook eigen woning zijn – EWF), een inkomen waarvan bijvoorbeeld de sociale lasten betaald worden. Als uw vrouw voldoende inkomen heeft kan zij als fiscaal partner de hypotheekrenteaftrek verzilveren.

De links in de bron geven informatie over belasting betalen als u niet en als u wel emigreert. Ook een beschrijving van de kosten zoals huur, eten / drinken enzovoort. Fok.nl heeft een aantal items van ervaringsdeskundigen over leven en werken in Dubai. Googelt u op: werken in Dubai, fok.nl / Een heleboel non-informatie maar ook wel bruikbare informatie.

Ook is het van belang om te weten hoe het met de sociale premies zit. Als u emigreert bouwt u over die periode geen AOW op. Hoe zit het met ziektekostenverzekering. Moeten er in Nederland premies worden afgedragen. (schijf 1 en 2)

Ik raad u aan zich wat te oriënteren via internet en daarna een belastingconsulent met ervaring op het gebied van inkomen in buitenland / emigratie te raadplegen.
fisbel