Tot hoeveel euro heb je loonheffingskorting?

Is daar een maandelijks bedrag voor? Dus tot (...) euro per maand val je onder de loonheffingskorting, en vanaf (...) euro per mand ga je (...) procent loonheffing betalen.

Sorry als dit misschien wat onduidelijk is, maar zelf heb ik ik heb loonheffing aanstaan en toch betaal ik loonheffing. Ik betaal deze maand (ongeveer) 75 euro loonheffing op (ongeveer) 800 euro, klopt dit? (Ik ben 19 jaar en werk bij 1 werkgever)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.8K
erotisi
4 jaar geleden
2477 algemene heffingskorting+ 1,754%arbeidskorting
100/ 36,65% x 2477 = 6758 x 1,754%arbeidskorting = 118 + 6758 = 6876/12=573 De berekening klopt niet helemaal want over die 6758 moet weer iets meer belasting worden betaald. Maar als je grofweg onder de 573 per maan bruto verdiend zal je geen belasting betalen en als je daarboven zit ga je 36,65% belasting betalen over het overige.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt Computoon voor uw veelomvattende uitleg, zo te zien zit ik nu dus nog in de "goede" periode qua loonheffing. Bedankt Erotisi voor uw globale berekening, die (geschatte) 573 is inderdaad waar ik naar zocht.

Antwoorden (1)

Dat je de loonheffingskorting "aan" hebt laten zetten, betekent niet dat 0 euro loonheffing wordt ingehouden. De salarissensoftware "weet" wat je verdient op jaarbasis en smeert het bedrag van de korting gelijkmatig uit over het jaar. Anders zou je enkele maanden krijgen met alleen maar korting (dus geen inhouding loonheffing) en daarna een aantal maanden zonder korting (dus loonheffing vanaf de eerste euro).

Helaas is het geen simpele rechttoe-rechtaan berekening.

Om te beginnen: de loonheffingskorting bestaat uit de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Voor de algenene heffingskorting geldt: hoe hoger het loon, hoe minder korting. De minstbetaalden krijgen de maximale korting. Iemand met een fiscaal loon van eur 20.000 krijgt een algemene heffingskorting van eur 2477 (2019). Iemand met eur 30.000 krijgt nog maar eur 1960 korting op jaarbasis. En zo loopt het terug naar 0.

De andere component is de arbeidskorting. Voor iemand met een fiscaal loon tussen eur 20.940 en eur 34.060 per jaar is het eenvoudig: de arbeidskorting is eur 3399.- per jaar (2019). Voor de lonen daarboven en daaronder heeft men rekenkundige gedrochten bedacht.

Dus nee, het is geen simpele berekening. De korting hangt qua hoogte samen met het inkomen, er zit een maximum aan en in een deel van de korting zit een afbouw.
.

En eur 75.- loonheffing op een salaris van eur 800.- is niets. Het klopt wel. Hoe minder je verdient, hoe groter de invloed is van de korting. Als je wat meer verdient over een aantal jaar zul je zien dat de loonheffing (heel globaal) 1/3 van je salaris is, met loonheffing "aan". Want aan de korting zit een max, aan het salaris niet. (In theorie)

Bij degenen met een "feestinkomen" gaat van de "top" van het salaris zelfs meer dan de helft naar de Belastingdienst in de vorm van loonheffing.
Toegevoegd op 25 april 2019 19:58: tekst
Computoon