Belastingaftrek studiekosten 30+ in 2010

Vanaf september ga ik starten aan een deeltijd WO studie. Is het mogelijk om het komend jaar de studiekosten (bijv. collegeld en boeken) op te voeren bij mijn belastingaangifte (ik ben dit jaar namelijk 30 geworden)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja dat mag. Als je in 2010 een opleiding bent begonnen kun je dus in 2011 als je belastingaangifte doet, kosten die je in 2010 hebt gemaakt, zoals collegegeld en boeken, als aftrekpost gebruiken.

Dit staat gewoon vermeld op de site van de BD:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2009/aftrekposten/aftrekposten-16.html

Meer informatie kun je vinden in de link hieronder:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste Maartje36, Dank voor jouw reactie :-) !! Ik had zelf ook reeds gezocht op de betreffende site van de BD, maar zoals in de link vermeld staat gaat het hierbij om de aangifte van 2009, terwijl ik juist zo benieuwd ben naar de aangifte over 2010 en de eventuele gewijzigde voorwaarden. Nu heb ik wel deze link gevonden: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aftrek_studiekosten_of_andere_scholingsuitgaven_2010_ib2751t02fd.pdf , maar kom er niet geheel uit of er boven de 30 jaar nog bepaalde voorwarden zijn waar je aan moet voldoen. Misschien maak ik e.e.a. gewoon ingewikkelder dan nodig hoor ;-) ! Grt,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan zelf niks vinden op internet over eventueel gewijzigde voorwaarden in 2010. Ik heb zelf ook altijd mijn studiekosten (boeken, materiaal en collegeld) als aftrekpost gebruikt sinds ik geen studiefinanciering meer kreeg. Reiskosten naar je WO-instelling kun je niet aftrekken. Er is wel een drempelbedrag van €500. Maar dat lijkt me geen probleem. Aangezien er niks te vinden valt, denk ik dat je gewoon kunt aannemen dat alles ongewijzigd is gebleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maartje36, Hartelijk dank nogmaals voor al jouw uitzoek acties :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan Kanzi!

Andere antwoorden (1)

Dit soort vragen zijn vrij eenvoudig na te kijken op de site van de belastingdienst www.belastingdienst.nl
Ook bij de belastingtelefoon kunnen ze je goed helpen

Is echt beter om het rechtstreeks te vragen.