Kan je inkomensbelasting ook in Engeland terugvragen?

Ik heb deze zomer twee weken in Engeland, Londen gewerkt. Volgens het loonstrookje heb ik over 597.34 pond, 119.40 pond belasting betaald. Ik ben 16 jaar oud.

Ik weet dat je dit bedrag in Nederland terug zou kunnen vragen als ik in Nederland gewerkt zou hebben (en verder niet meer werk verricht heb natuurlijk). Is dit in Engeland ook mogelijk? En zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. Als je verder niet in NL hebt gewerkt (en geen verplichte aangifte in NL hoeft te doen), dan: http://www.hmrc.gov.uk/incometax/overpaid-thro-job.htm
fisbel
9 jaar geleden
@compris
Als fd101 in Nederland heeft gewerkt als 16-jarige zullen de inkomsten niet heel veel zijn. Tot zo'n € 6000 is sowieso door de heffingskortingen belastingvrij. Dus een klein baantje in Nederland belemmert op geen enkele manier dat er mogelijk belasting vanuit Engeland kan worden teruggevraagd. @fd101:
Ik las de volgende tip op internet:
Het nieuwe tax jaar begint in Engeland in april. Als je een aantal maanden ná april begint met werken kan het zijn dat je kans hebt om een aantal maanden belastingvrij te verdienen. Het bedrag wat je dus normaal bruto verdient, verdien je dan enige tijd netto. Van je werkgever krijgt je een formulier P46, als je dit invult en box A aankruist (je hebt sinds april totdat je de baan kreeg, géén werk gehad in de UK), heb je kans dat je dit belastingvoordeel krijgt.
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=20413
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@compris @fisbel Hartelijk dank! Ik ga het uitzoeken, jullie links helpen me een stuk verder. Ik heb overigens alleen P45 (part 1,2,3) ontvangen maar wellicht volgt er nog meer.

Het beste antwoord

Bij een kennis die enige tijd in Engeland woonde en werkte heb ik geïnformeerd hoe zij de belastingteruggave regelde. Hoewel elke situatie verschillend is zijn de grote lijnen wel hetzelfde. U heeft het over een P45 formulier. Het formuliernummer correspondeert met de informatie die de kennis verstrekte. Zij gebruikte voor de belastingteruggave het formulier zoals te vinden is in bron 1. Haar conclusie was: De "personal allowance" is 10.000 pond dus de vragensteller krijgt waarschijnlijk alle belasting terug.

Verder schreef ze:
Een formulier dat de werkgever moet verstrekken bij het beëindigen van het werk is "P45 Details of employee leaving work ". In het P85 formulier wordt naar het P45 formulier gevraagd. Als de vragensteller dit formulier niet heeft, dan moet hij/zij contact opnemen met de werkgever. Indien de werkgever het P45 formulier niet kan verstrekken dan heeft het P85 formulier een mogelijkheid om aan te geven waarom het P45 formulier niet voorhanden was.

Succes bij het terugvragen!
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geweldig, Precies wat ik nodig had.
Zo moet het zeker lukken.
Hartelijk dank!