Is levensverzekering hetzelfde als lijfrente?

i.v.m. het invullen van de belastingen vraag ik mij af of dit hetzelfde is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Nee, deze twee producten zijn verschillend.
Een lijfrente is een verzekeringsproduct met als doel een privé aanvulling voor je pensioen. De premies die je hiervoor betaald worden fiscaal "uitgaven voor inkmensvoorzieningen"genoemd.
Deze premies zijn, onder voorwaarden, aftrekbaar. Dus je kunt ze niet klakkeloos opvoeren.
Een levensverzekering is een verzekering op het leven van de verzekerde en keert uit bij overlijden van de verzekerde. noem een dergelijk product liever een Overlijdensrisicoverzekering.

Vaak worden kapitaalverzekeringen ook levensverzekering genoemd, er is echter een belangrijk verschil. Een kapitaal verzekering keert uit bij leven van de verzekerde en kan ook een uitkering bij overlijden bevatten, dit is echter niet altijd het geval.

Als je dergelijke producten hebt lopen in je verzekeringsportefeuille is het wellicht wenselijk om dit door een onafhankelijk betrouwbaar adviseur te laten inventariseren. Hij/zij kan je vertellen wat voor producten je hebt lopen, waarvoor deze dienen en of ze in jouw situatie goed passend zijn.

Let bij de keuze van je adviseur ook op de wijze waarop deze zich laat betalen, het is wenselijk dat hij/zij een uurtarief hanteert en geen provisie betaling, hierdoor zal hij/zij niet worden geprikkeld door hoge provisie vooruitzichten maar werkelijk jouw belang behartigen.
Let ook op zijn/haar kwalificeringen, het is wenselijk dat deze minimaal geccertificeerd hypothecair planner is.

kijk ook op;
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lijfrente als levensverzekering benutten
Het afsluiten van een lijfrente als levensverzekering kan op twee manieren geschieden. Het is mogelijk om bijvoorbeeld maandelijks een premie voor de lijfrente te betalen, gedurende de looptijd van de lijfrente levensverzekering. Als u echter beschikt over een groot bedrag waar u gebruik van wilt maken, dan is het ook mogelijk om met dit bedrag de levensverzekering aan te schaffen. In dat geval wordt er gesproken over een koopsom. De rechten die hieruit voortvloeien, blijven hetzelfde alleen de manier van het betalen van de lijfrente levensverzekering verschilt.

zie bron voor meer info.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, een levensverzekering keert een bedrag in één keer uit bij overlijden en de premie is niet aftrekbaar van de belasting. Een lijfrente keert een maandelijks bedrag als aanvulling op je pensioen uit. De premie hiervoor kan uit het brutoloon worden betaald via een werkgeversregeling of netto door de verzekerde zelf. Deze premie wel aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Een levensverzekering wordt bij overlijden van de verzekernemer uitbetaald en een lijfrente bij leven na een bepaalde (afgesproken) leeftijd periodiek. Snappie?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooi dat je dat nog zegt. Het leuke van deze constructies in de jaren '80 begin jaren '90 was dat ze dan voor een goede rente vastgezet konden worden voor bv. 18 jaar (een kind dat op z'n 18e dan een mooi bedrag heeft staan voor de studie).