Krijg ik mijn belastingteruggaaf (inkomstenbelasting 2015) in een keer terug en hoe lang duurt dit meestal?

Ik krijg een x bedrag terug en zou graag willen weten of ik dit in een keer gestort krijg en hoeveel tijd hier normaliter overheen gaat...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Je zult eerst aangifte moeten doen daar na meestal van af juni, juli vind de terug gave plaats.

Antwoorden (3)

Als je voor 1 mei je aangifte inkomstenbelasting invult, krijg je normaal gesproken je voorlopige aanslag en je eventueel teveel betaalde belasting voor 1 juli terug

Toegevoegd na 3 uur:
Correcte opmerking, de datum moet 1 mei zijn ipv 1 mei
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Moet 1 mei niet 1 april zijn?
fisbel
8 jaar geleden
Ja, 1 mei moet 1 april zijn. Meer dan de helft van de aangiften worden tegenwoordig direct definitief.
De belastingdienst streeft er naar om alle tijdig ingediende aangiften 2015 waarop een teruggave wordt verwacht, deze vóór 1 juli van het lopende jaar (2016) te honoreren. Er wordt géén rentevergoeding betaald over de eerste zes maanden van het jaar waarin de uitbetaling moet plaatsvinden.
Ook voor de aangifte over 2015 wordt dit jaar weer een verlengde aangiftetermijn aangeboden, nl. tot 1 mei 2016.

Als er recht bestaat op een teruggave dan wordt deze, na verrekening met eventuele vorderingen van de belastingdienst, in een keer in z'n geheel terugbetaald.
De belastingplichtige kan ervoor kiezen om teruggaven in termijnen uit te laten betalen. Bijv. bij teruggave betaalde hypotheekrente.

Let wel op, een uitbetaalde teruggave is in principe pas definitief als de definitieve aanslag ook daadwerkelijk is vastgesteld en ontvangen.
Deze aanslag volgt in de regel pas later in het jaar (okt./nov).
Houdt dus rekening met de mogelijkheid dat een eerder uitbetaalde teruggave geheel of gedeeltelijk teruggevorderd kan worden als blijkt dat de inspecteur onregelmatigheden in de aangifte heeft gevonden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als u uw aangifte voor 1 april gaat insturen krijgt u voor 1 juli 2016 bericht.
Meestal is de aanslag voor 1 juli een voorlopige aanslag.
In dat geval kan het zijn dat de aangifte consistent(logisch) is bevonden maar dat er wellicht toch vragen over aftrekposten zijn. Dus weet je niet of de teruggaaf blijft zoals die is. U kunt ook voor 1 juli een definitieve aanslag ontvangen. De definitieve teruggaaf staat onherroepelijk vast na verloop van de bezwaartermijn, die zes weken duurt na dagtekening van de aanslag.
De deftnitieve aanslag moet worden opgelegd binnen 3 jaar na afloop van het belastingjaar.

Tenzij blijkt, dat achteraf toch sprake is van een nieuw feit, kan er worden nagevorderd tot 5 jaar na dagtekening van de definitieve aanslag. De termijn wordt verlengd met eventueel verleend uitstel van inlevering van de aangifte. Foutieve verrekening van voorheffingen(ook door de belastingdienst) is altijd een nieuw feit. Met andere woorden, als u 10.000 Euro terugkrijgt in plaats van 100 Euro(de feitelijke ingehouden voorheffing (bijvoorbeeld) moet u rekening houden met een navordering van 9900,-- Euro(met boete van tenminste 25% maar meestal van 50 tot 75 %)100% boete is ook mogelijk ingeval van bewuste misleiding. Er is dan sprake van fraude. De boete is een strafmaatregel. Bij vrijwillige verbetering van de aangifte is de boete 10%.