Hoe kan het dat bij een onveranderd maandsalaris € 1.408,00 het percentage veranderd van 33,45 (dec.2010) in 41,95 (jan.2011)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De schaal is (zeer licht) aangepast in 2011.

Voor 2011 gold:
Hoogte inkomen tussen € 18.628 en 33.436, dan 41,95% loonheffing over dat deel. Als ik je salaris + vakantiegeld neem kom ik uit op: (eur 1408 * 12 * 1,08) = 18.247,68 en dan zou je volledige salaris in de 33,45% schaal vallen. Vermoedelijk heb je bruto in 2011 nog iets ontvangen behalve je salaris en vakantiegeld. Wellicht een winstuitkering, een bovenmatige reiskostenvergoeding, een vergoeding als BHV'er of weet ik wat... iets in ieder geval wat bruto meetelt.

In 2010 waren de grenzen van de 41,95% schaal nog alles tussen € 18.218 en € 32.738. Dus strikt genomen had je toen voor de 'top' van je salaris in 41,95% moeten vallen. Want euro 18.247,68 ligt boven euro 18.218,00.
Ik weet niet of je bedrijf ook een pensioenregeling heeft waar je aan meebetaalt. Als dat het geval is, dan is het te verklaren dat je volledige salaris in 2010 in de 33,45%-schaal viel. Bij de berekening van de loonheffing wordt de pensioenpremie namelijk in mindering gebracht op het brutosalaris (en alles wat als zodanig meetelt). Daardoor wordt de grondslag voor de loonheffing lager.
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Voor de uitbetaling van het vakantiegeld wordt de tabel gebruikt van het jaar waarin het uitbetaald wordt. Voor een uitbetaling van vakantiegeld in mei 2012 (waarin ook de opbouw zit van juni 2011 t/m december 2011) worden de tabellen van dit jaar gebruikt. Vakantiegeld wordt overigens belast volgens de tabel voor bijzondere beloningen. De werkgever mag ervoor kiezen om de bijzondere beloning op te tellen bij het reguliere tijdvakloon maar dat mag alleen in het loontijdvak waarin de bijzondere beloning wordt uitbetaald én als de werknemer daardoor minder loonheffing betaalt dan wanneer de tabel voor bijzondere beloningen zou zijn gebruikt. Een reiskostenvergoeding van treinkaartjes op basis van declaraties is een nettovergoeding. Deze beïnvloedt het brutosalaris dus niet. Voor de goede orde: je salaris valt vrijwel geheel in de '1e schijf', alleen de 'top' zit in de tweede. Ik raad je aan om voor detailvragen hieromtrent contact op te nemen met de afdeling personeelszaken (of salarisadministratie) van je werkgever.