Wanneer mag een gemeente kosten in rekening brengen voor een aanmaning?

Een bedrijf mag niet zomaar incassokosten in rekening brengen. Daarvoor moet eerst een herinnering gestuurd worden, daarna een 14 dagen brief waar de kosten in vermeld worden en dan pas mogen er incassokosten gerekend worden.
Ik heb een brief ontvangen van de gemeente (terecht, ik was een betaling vergeten) waarin 18 euro voor "kosten aanmaning" wordt gerekend en er wordt vermeld dat als er niet binnen 14 dagen betaald wordt na dagtekening (zou officieel 14 dagen na ontvangst moeten zijn ipv dagtekening, althans, voor bedrijven...).

Nu is mijn vraag wanneer een gemeente kosten in rekening mag brengen voor een aanmaning? Gelden voor gemeentes andere regels (wat betreft incasso) dan voor bedrijven?

een jaar geleden
1.5K
erotisi
een jaar geleden
Heb jij geen herinnering ontvangen dan?
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Gelden voor gemeentes andere regels (wat betreft incasso) dan voor bedrijven? ==> ja.
Voor gemeenten en een aantal andere overheidsinstellingen.

Antwoorden (2)

De 14-dagenbrief geldt voor consumententransacties. Dan is de procedure wel iets korter dan je beschrijft. Na de factuur volgt (als je al te laat met betalen bent) eerst de 14-dagenbrief met aankondiging van verdere kosten. Die worden in rekening gebracht als je ook dan te laat betaalt.

Voor belastingen gelden andere regels. En voor boetes ook. Als je een CJIB-boete niet op tijd betaalt, wordt hij flink verhoogd. Dat wordt ook op de beschikking zelf vermeld.
.
Van een willekeurige gemeente:

Wanneer de betaaltermijn van de belastingaanslag is verstreken en je hebt de aanslag niet of niet volledig betaald, krijg je een aanmaning. De aanmaning is de eerste stap in de dwanginvordering. Voor het versturen van een aanmaning brengt de gemeente kosten in rekening. De hoogte van de kosten is afhankelijk van het openstaande bedrag. Voor bedragen tot 454 euro zijn de kosten 8 euro. Voor bedragen boven de 454 euro zijn de kosten 18 euro.
.
Voor het doen van de aangifte inkomstenbelasting werkt her weer wat anders. Word je uitgenodigd maar doe je niet tijdig aangifte dan krijg je een herinnering met een (kortere) periode om alsnog aangifte te doen. Doe je ook dan geen aangifte dan volgt een aanmaning waarop een verzuimboete in het vooruitzicht wordt gesteld als je dan nog geen aangifte zou doen voor de datum die in de aanmaning genoemd is. Wordt de aangifte nog steeds niet door de Belastingdienst ontvangen voor die datum, dan wordt de aangekondigde boete in rekening gebracht (eur 385 als het de eerste keer gebeurt).
Toegevoegd op 08 juli 2022 16:45: tekst
Computoon
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
@computoon
Hartelijk dank.
Echter dien je voor consumententransacties echt eerst een herinnering te sturen alvorens de 14 dagen brief komt. Ik heb met meerdere incassotrajecten gewerkt (in dit geval dus omdat consumenten de facturen niet betaalde) en ik ben terecht gewezen omdat ik (bij de eerste) geen herinnering had gestuurd alvorens de 14 dagen brief te sturen.
Computoon
een jaar geleden
Graag verneem ik op welke wettekst (of ander "officieel" document) je je standpunt baseert. Dat het klantvriendelijk is om eerst nog een "gewone" brief te sturen voor je de veertiendagenbrief stuurt, begrijp ik maar ik heb geen verplichting daartoe kunnen vinden. De betalingstermijn zou dan ook erg lang worden. Stel betaaltermijn factuur is 14 dagen. Dan "gewone brief", zeg opnieuw 14 dagen. Dan de veertiendagenbrief: uiterlijk betalen binnen 14 dagen na ontvangst van de brief. De klant is dan al (rekening houdend met printfrequentie van brieven en verzendtermijnen van de post) minstens een volle maand te laat met zijn betaling. Een te laat betalende klant is geen klant maar een kostenpost, heb ik ooit eens gehoord...
Thecis
een jaar geleden
@computoon,
wellicht dat dat mijn verwarring is. Ik werd in ieder geval door het incassobureau er op gewezen dat een gewone herinnering (zonder incassokosten, die die 14 dagen brief) bijna als verplichting gezien kan worden.
Binnen de zorg is een betalingstermijn van 30 dagen overigens vrij normaal (in mijn deel van de zorg). Dus ja, dan kan het inderdaad soms lang duren voordat er betaald wordt (en ja, dat is frustrerend). Overigens wordt het steeds normaler om dit soort zaken (ook) via de mail te sturen. Ik heb het concullega's al vaker zien doen. Dus die optie ben ik ook zeker aan het verkennen omdat het een boel tijd en geld bespaart.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Bij het bedrijf waar ik voor heb gewerkt, was regelmatig contact met gerechtsdeurwaarder. Ook die gaf aan dat je verplicht bent om eerst een veertiendagen brief te sturen (waarbij die veertien dagen pas gaan tellen ná ontvangst/bezorgdatum), waarin je mag wijzen op de kosten als er niet wordt betaald. Die brief is voldoende. Een (extra) herinneringsbrief is, dat zei ook de gerechtsdeurwaarder, klantvriendelijk, maar niet juridisch nodig.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Per e-mail aanmanen vind ik wat 'riskant'.
Het kan werken, als de mail wordt gestuurd naar een algemeen mailadres. Als de mail wordt gestuurd naar een persoonlijk mailadres, en die persoon heeft net een paar weken vakantie, is ziek of uit dienst, zal de mail mogelijk niet gelezen worden. Ja, het is de verantwoordelijkheid van het bedrijf die de aanmaning krijgt, om daar over na te denken. Tegelijkertijd is dat vaak niet (goed) geregeld.
Volgens de Invorderingswet 1990 hoeven overheidsinstanties niet eerst een betalingsherinnering te sturen. Dat betekent ze gelijk mogen aanmanen.
een jaar geleden