Hoe moet ik BTW berekenen over reiskosten?

Zijn reiskosten (tot op zekere hoogte) BTW-vrij? Ik heb verschillende bronnen gelezen maar ik kom er niet uit, ze lijken elkaar tegen te spreken.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik zal iets specifieker zijn:
Stel, ik stel voorrijkosten vast op € 10,-, moet ik daar nog BTW over verrekenen.
Of stel dat ik een kilometerprijs (voor de auto) bereken van € 0,19, moet ik daar BTW over verrekenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Het ligt er een beetje aan wat voor soort reiskosten je bedoelt want er gelden verschillende tarieven op verschillende soorten travel onkosten.
Ik ga er evan vanuit dat je het vraagt omwille van wel/niet aftrekbare btw, hierbij mijn ervaring als travelbooker waarbij ik dus veel BTW bonnen verwerk:
- vliegtickets: daar wordt een TAX berekend die bestaat uit verschillende onderdelen w.o. de zogeheette airport tax maar valt niet onder de normale BTW regeling en heeft dus ook geen aftrekbare BTW
- hotelkamer: daar wordt 6% BTW over gerekend en een citytax maar deze BTW wordt bij hotels over het algemeen heel netjes gespecificeerd in 6% en 19% en wat wel en niet aftrekbare BTW bedragen zijn
- taxirit: daar wordt 6% BTW over gerekend en wordt vaak ook op bonnetjes gespecificeerd
- openbaar vervoerbewijzen: 6% btw maar wordt niet gespecificeerd op de vervoersbewijzen (althans niet in nederland)
- parkeerkosten: 19% BTW en wordt over het algemeen gespecificeerd op parkeertickets
- brandstof: 6% en wordt meestal gespecificeerd

Toegevoegd na 2 minuten:
volgens mij geeft ik verkeerd percentage bij brandstof op, het is 19% volgens mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor het uitgebreide antwoord, maar ik wil ook graag weten hoe ik het op de factuur van de klant moet/kan vermelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het verleden staat mij bij dat reiskosten gewoon á 0,19 cent de KM berekend worden en daarna gewoon het BTW percentage over de gehele factuur berekend wordt zoals deze voor het product geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, dus de klant betaalt gewoon die 19ct + de BTW daarover (19%)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij staat bij dat het zo gefactureerd werd aan de klant bij het accountantskantoor waar ik gewerkt heb. Maar waarom ben je niet gewoon de belastingtelefoon voor ondernemers en vraag het daar ook nog voor de zekerheid, of je eigen administratiekantoor (als je die gebruikt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, ik kan ook gewoon de Belastingtelefoon bellen ;-) Had ik zelf even niet aan gedacht. Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de Belastingdienst gesproken, het BTW-tarief over verzend- / reiskosten (en andere bijkomende kosten) is gelijk aan het BTW-tarief over de 'hoofddienst' of het 'hoofdproduct' op de rekening. Dank.

Andere antwoorden (2)

Ligt eraan waar de kosten uit bestaan. Trein is incl vliegtuig ook, benzine daarentegen heeft geen btw maar accijns. Je kunt dus naar mijn idee geen btw aan je reiskosten toevoegen, alleen terugrekenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn vraag uitgebreid, is het zo duidelijker?
Je hebt een bedrijf dan moet je overal btw over bereken
ronron1212