Hoeveel procent belasting wordt er ingehouden op vakantieuren en vakantiegeld?

Ik ben 21 jaar en heb een bijbaan van 32 uur in de week bij de ggd. Mij contract loopt volgende maand af en wordt niet verlengd.

Nu heb ik ongeveer €1400 vakantiegeld opgebouwd en 198 vakantieuren.

Ik laat de komende 4 weken voor 40 uur uitbetalen zodat ik geen belasting betaal over die opgenomen vakantieuren. Dus gaan er 32 vakantieuren af.

Nu houdt ik dus volgende maand nog €1400 vakantiegeld over en ongeveer 166 vakantieuren over.

Mijn vragen:
1) wordt er belasting afgehaald van vakantieuren en vakantie geld of tellen ze alles bijelkaar op en gaat er dan belasting vanaf?

2) hoeveel belasting gaat er af van mijn overige 166 vakantieuren en €1400 vakantiegeld?

Alvast bedankt

2 jaar geleden
1.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Je betaald na het totaal loon dat je hebt ontvangen ook betaal je over de uitbetaald vakantie dagen belasting hoeveel je betaald ligt dus aan wat je totaal in een jaar verdiend.
steid
2 jaar geleden
Hoe kom ik daarachter?
paulus811
een jaar geleden
Dit is niet te beantwoorden omdat we pas in april zitten en voor het bedrag aan belasting naar het totaal voor 2022 wordt gekeken. Dus alleen als je in 2022 geen betaald werk meer zult doen, is je te betalen belasting grofweg 30-35% van het uit te betalen bedrag. Dus hou je 65-70% over, maar dat is dus echt een wilde gok omdat ik je overige inkomsten niet ken. Het is natuurlijk onzin om te denken dat die 8 uur per week belastingvrij worden uitbetaald, ook daarover wordt natuurlijk belasting geheven.
steid
een jaar geleden
Nee dat is geen 'onzin'. Ik bedoelde ermee te zeggen dat ik maar 0.50 cent belasting betaal daarover oftewel bijna niks. Mijn bruto inkomen bij de ggd is 0.50 cent meer dan mijn netto inkomen. Dus 8 uur per week meer uitbetaald met 0.50 belasting per uur is wel iets meer t.o.v. waarschijnlijk 37% over een bedrag van duizend euro
paulus811
een jaar geleden
Je schrijft het toch zelf? 'Ik laat de komende 4 weken voor 40 uur uitbetalen zodat ik geen belasting betaal over die opgenomen vakantieuren.'

Antwoorden (1)

Er is geen simpel antwoord op je vraag, omdat niet van te voren vastligt hoeveel belasting je per gewerkt uur betaalt. De belasting die je betaalt wordt bepaald op grond van het totale inkomen dat je in een jaar verdient; de salarisadministratie rekent op basis daarvan terug hoeveel er ingehouden wordt op je salaris. Je vraag 2 is dus niet te beantwoorden, behalve door ene proefberekening van de salarisadministratie. Zelfs dan zal blijken dat die berekening niet 100% nauwkeurig is en dat je waarschijnlijk later (een beetje)belasting kunt terugvragen.

Je opmerking:
"Ik laat de komende 4 weken voor 40 uur uitbetalen zodat ik geen belasting betaal over die opgenomen vakantieuren." is dus ook onjuist. Over deze 8 extra uren wordt gewoon belasting berekend.

Mbt je vraag1 ; alles wordt dus omgerekend naar geld/salaris.