Zijn giften aftrekbaar?

Ik 62 jaar ,,schenk mijn nicht elk jaar 2000 euro..kan ik deze opgeven als gift op mijn jaarlijkse belastingaangifte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, schenkingen aan nichten zijn niet aftrekbaar. Sterker nog, de ontvanger moet betalen over de schenking als het bedrag hoger is dan 2.012 euro. Met 2.000 is de schenking belastingvrij, maar ook niet aftrekbaar.
paulus811
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Giften zijn enkel aftrekbaar als die gebeuren aan officieel erkende organisaties die daar een machtiging tor hebben en dan aan de (milde) schenker een attest kunnen leveren om bij uw aangifte te doen als bewijs.
In BE min € 40 en max. € 500.000. (zie link)
Zulke instanties zijn bv Artsen Zonder Grenzen, Het Rode Kruis, ed. Giften aan politiekers, familie enz niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland zijn giften alleen aftrekbaar als ze zijn gedaan aan een zgn. ANBI. (Algemeen nut beogende instelling).