Huurtoeslag teveel gekregen, moet ik dit ook doorgeven aan de woningbouwvereniging? (zie uitleg)

Door verschillende wijzigingen in mijn inkomen heb ik afgelopen jaar teveel huurtoeslag ontvangen. Nou gaat hier de huurtoeslag regelrecht naar de woningbouw vereniging, moet ik het daar ook melden dat ik teveel ontvangen heb?

Kan ik dit ook veranderen, dat ik zelf de huurtoeslag krijg, of mag een woningbouwvereniging je verplichten om dit rechtstreeks bij hun aan te laten komen. Volgens de woningbouw vereniging is dat bij hun nou eenmaal de regel en is het voor iedereen zo.
Het probleem is dat ik het nogal onoverzichtelijk vind op deze manier. Ik heb geen inzicht in de hoogte van mijn huurtoeslag op deze manier, omdat ik geen vast inkomen heb wijzigt dit nog al eens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Uiteraard kun je aangeven dat je huurtoeslag zelf wilt ontvangen. Vul de wijziging in via de website toeslagen en informeer de wbv daarover.
Voor de wbv is het aantrekkelijk om de huurtoeslag rechtstreeks te ontvangen.
Voor jouw inzicht en de beheersbaarheid is het m.i. beter als je het zelf in de gaten kunt houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De huurtoeslag (tegemoetkoming in de huurlasten) krijg je van de gemeente en kan aan jou als huurder overgedragen worden of aan de verhuurder.
Deze tegemoetkoming word door de belasting verrekend en zal dus op de hoogte zijn waardoor je indien je teveel ontvangen hebt waarop het weer aan jou verrekend word.
met andere woorden, teveel ontvangen zul je moeten terug betalen!! Ik zou zeker contact opnemen met de verhuurder aangezien zij dit bedrag ontvangen en met de gemeente om dit zo spoedig mogelijk te regelen om de zogenaamde schuld niet te hoog te laten oplopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huurtoeslag komt toch van de belastingdienst, niet via de gemeente of heb ik het verkeerd begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huurtoeslag komt idd van de belastingdienst. Je hoeft dit niet door te geven aan de verhuurder omdat je een kleiner deel hebt betaald aan huur dan dat je zou moeten doen.
vb: huur is 500 euro. 300 betaald te belasting en 200 betaal je zelf. Wanneer het bedrag van de belasting lager wordt, betaal je dus zelf meer. Waar het op neer komt is dat je onder aan de streep bij moet betalen aan de belastingdienst in jou geval.
En ja je kan de toeslag op jou rekening laten storten. Via internet kan jeh het rekeningnummer veranderen of anders kan je een formulier aanvragen bij de belastingtelefoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met gemeente bedoel ik eigenlijk ook de belasting, excuus voor de verwarring. Ik zou het toch aan beiden oorgeven want de woningbouwvereniging ontvangt nu teveel en beter snel regelen alvorens het bedrag giga hoog word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
restit,
Het is om het even. Wat de verhuurder ontvangt is het totalen bedrag wat er voor de woning betaald dient te worden. Dat de belastingdienst meer heeft betaald dan zou moeten is voor de verhuurder geen probleem. Het gaat erom dat de verhuurder het huurbedrag ontvangt, waar het vandaan komt maakt niet uit. Het is alleen zo dat Nelly het bedrag wat er op de beschikking staat toch gewoon moet betalen.