Ik moet procederen voor de rechtbank België, maar kan geen advocaat betalen?

Ik heb (als Nederlander) een geschil met de Belgische belastingdienst en moet ze voor de rechter dagen. Ik moet me verdedigen tegen een onjuiste schatting van mijn inkomen. Mijn inkomen is echter (veel) te laag om een advocaat te kunnen betalen.

In Nederland kan ik een beroep doen op gefinancierde rechtsbijstand, maar daar heb ik in dit geval geen recht op.

Ben ik nu feitelijk rechtenloos en wordt het (mensen)recht me te (mogen) verdedigen voor de rechter me gewoonweg ontnomen?

Wie weet welke mogelijkheden er voor me zijn om als Nederlander -met in achtneming van mijn financiële situatie- in België te kunnen laten vertegenwoordigen door een advocaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (3)

Pro deo advocaat
Vaak is het mogelijk om strafzaken op basis van pro deo te behandelen. Uw advocaat regelt dit voor u en bespreekt met u de mogelijkheden zodra hij uw zaak in behandeling neemt. Alle LS Advocaten Strafrecht werken waar mogelijk altijd op pro deo basis.
Zie bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geldt niet, vraagsteller heeft geen strafbaar feit gepleegd. Pro Deo advocaten werken alleen in strafzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een pro-deo advocaat is een advocaat die gratis of voor een beperkt bedrag voor jou zal optreden, je zal bijstaan in rechtzaken, je advies zal geven, documenten en brieven voor je kan opstellen... http://www.eerstehulpbijschulden.be/schulden-wat-nu/hulp-nodig/juridische-bijstand/pro-deoadvocaat
Ik weet niet zeker of het in België kan, als dit niet zo is kan dit antwoord als nutteloos beschouwd worden, maar zou je jezelf niet kunnen verdedigen?

In Nederland kan je gewoon jezelf voor de kantonrechter verdedigen, als dat in België ook kan is er geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In België zou je u kunnen wenden tot een rechtswinkel:je kan er uw probleem voorleggen en het kost je slechts 15€.
Voor een snelle, accurate diagnose kan je bij de Wetswinkel terecht. Je krijgt er informatie, praktisch advies en indien nodig verwijzen wij u door.
In heel Vlaanderen vind je een Wetswinkel op nog geen halfuur rijden van je woonplaats. Ervaren beroepsjuristen verstrekken advies en iedereen is welkom.

Voor en consult betaal je slechts 15 euro.
Waarop wacht je nog?