Moet ik belasting betalen over het kindsdeel?

Mijn moeder is overleden in 2007. Nu heeft mijn vader besloten mijn kindsdeel aan mij over te maken. Moet hier door mij belasting over betaald worden? En zo ja, hoeveel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Het is begrijpelijk dat je vader jouw erfdeel (wat hij jou schuldig is gebleven) wil uitbetalen, maar dat is misschien niet zo verstandig.

Als over jouw erfenis van je vader (als hij te zijner tijd is overleden) ook erfbelasting moet worden betaald dan is het wijzer als je vader jou zelf (een deel) van jouw toekomstige erfdeel uitbetaalt. Dat spaart jou straks erfbelasting.
Daarvoor moet je wel een goed idee hebben van wat je straks uitgekeerd krijgt.

Over het erfdeel van je moeder is al erfbelasting betaald (als het bedrag hoog genoeg was).

Er kan geen eenduidig antwoord worden gegeven omdat de feitelijke hoogte van de erfdelen van je moeder en de te verwachten van je vader niet in je vraag zijn opgenomen. Ook zou er een nieuwe partner van je vader de zaak lastiger kunnen maken. Ga naar een tax-planner-notaris en neem je vader mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
teusvh
8 jaar geleden
Over het erfdeel van je moeder is al erfbelasting betaald? Iemand zal dat dan toch gemeld moeten hebben bij de belastingdienst, toch? De erfgenaam is verplicht dit aan te geven, dus dat is waarschijnlijk nog niet gebeurd.
Sterker nog: ook al zou de vader het niet uitbetalen ben je verplicht het aan te geven, en eventueel (als het bedrag boven de vrijstelling valt) successierecht te betalen. Dan heb je wel een vordering op de vader.
Hoe groot de erfenis van de vader t.z.t. zal zijn is geheel niet relevant.
Kijk voor de hoogte van de vrijstelling en de tarieven op: http://www.erfwijzer.nl/belastingen/erfbelasting-2016.html
NB: dit is als de moeder in 2016 is overleden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de moeder zoals vermeld in 2007 is overleden dan is toen een successieaangifte (=aangifte erfbelasting) ingediend en is de dochter als mede erfgenaam gemeld.
Niet de uitbetaling/ontvangst is belast maar het recht op het aandeel in de wegens het overlijden van de moeder opengevallen nalatenschap is belast..