Ik verdien dit jaar teveel als student, moet ik dit zelf aangeven bij de belasting?

De grens voor bijverdienen is in 2014 € 13.729,80. Ik krijg studiefinanciering. Ik neem aan als ik zelf niks stop zet of er zelf niet achteraan gaat, dat de belasting dit wel doet. Maar dan komen er geen extra kosten bij? Want het is lastig om zelf precies te weten in welke maand ik erover heen ben gegaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De Belastingdienst doet helemaal niets. Registreert alleen je inkomen en geeft dit door aan DUO. Doet dit ook als je geen aangifteplicht hebt en geen aangifte doet. Afhankelijk van je verzamelinkomen moet de studiefinanciering wel, niet of gedeeltelijk worden terugbetaald.

Als je de studiefinanciering niet (gedeeltelijk) wil verliezen en de grens voor bijverdienen nadert, moet je je studiefinanciering stopzetten. Dat moet je doen vóór de maand waarin je boven de bijverdiengrens komt. Dit doe je met het formulier Wijzigingen Student. Zet gelijkertijd je studentenreisproduct stop bij een ophaalautomaat. Doe dit uiterlijk op de 5e werkdag van de 1e maand zonder studiefinanciering. Hiermee voorkom je een schuld.

Je kan het ook 'op scherp' spelen. Pas opzeggen in de maand dat je eigenlijk wel weet dat je boven de maximum grens bijverdienen uitkomt. Als je te veel hebt bijverdiend, zonder je studiefinanciering stop te zetten, dan moet je het bedrag terugbetalen dat je boven de grens hebt bijverdiend. Je betaalt nooit meer terug dan wat je in dat jaar aan basisbeurs, aanvullende beurs en studentenreisproduct hebt gehad.

Pas bij de belastingaangifte weet je exact wat er te veel is bijverdiend. Ook dan kan je de studiefinanciering van het vorig jaar alsnog stopzetten. Doe dit vóór 1 juli van het jaar daarop. Je moet je studiefinanciering over de ingetrokken maanden terugbetalen. Ook betaal je € 194,- per maand voor je studentenreisproduct.
fisbel