rekeningen die ik verstuur en bedrag nog niet heb ontvangen mag ik die dan van mijn btw omzetbelasting afrekenen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat zijn je debiteuren. Als het goed is, zijn je verkopen als dusdanig geboekt en zodoende belastbaar. Ik zou de belastingdienst even bellen om het te bevestigen maar volgens mij mag (moet) het gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag niet, het moet! :-) Voor je uitgaven is dat leuk, voor je inkomsten wat minder, maar de factuurdatum is leidend tenzij je van de belastingdienst toestemming hebt gekregen om het zgn. kasstelsel toe te passen.
Bij de BTW afdragingen / omzet berekeningen gaat het om de datum op de factuur. niet om de datum dat je je geld ontvangt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het altijd op kasbasis gedaan: zodra de factuur wordt betaald dan wordt hij geboekt. Dat is verstandig en toegestaan. De belasting dienst zal altijd zeggen, dat je het meteen moet doen, maar ze hebben geen poot om op te staan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Neem 4 ordners:
Te ontvangen debiteuren en Ontvangen debiteuren
Te betalen Crediteuren en betaalde crediteuren.
Bij de kastransactie gaat de factuur over van de ene naar de andere ordner. Btw aangifte baseer je dan op Ontvangen debiteuren en betaalde crediteuren.. Dat heet kasbasis en is volkomen wettig en iets voordeliger Je hoeft de andere ordners helemaal niet te boeken, als je geen bv hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, dat zou ik niet uit willen proberen als de belastingdienst langskomt om de boeken te controleren. Als de belastingdienst zegt dat ik iets moet doen, dan doe ik het. Dat is wel zo veilig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veiligheid is een zwaktebod en is goed voor onwetenden. Kasbasis is volledig wettig. Boekhoudregels die je leert tijdens een cursus boekhouden zijn normaliter gericht op een BV, daar heb je wat andere regels, omdat je dat verplicht bent ivm aandeelhouders en crediteuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Coucy, Je begeeft je op glad ijs. Wat jij schrijft is bij de belastigndienst bekend als het zgn kasstelsel. Dit wordt toegepast bij betalingen op rekening. Dit is enkel en alleen toegestaan na voorafgaande toestemming van de belastingdienst. Die toestemming kun je aanvragen nadat je onderneming (belastingtechnisch) minimaal 1 jaar actief is. Toepassen van het kassstelsel zonder toestemming is ten strengste verboden! "Als u niet tot de hiervoor genoemde ondernemers behoort, maar wel gedurende een periode van meer dan één kalenderjaar voor ten minste 80% prestaties verricht aan particulieren, kunt u bij de Belastingdienst een verzoek indienen om het kasstelsel te mogen toepassen. U moet aan de hand van de feitelijke omzetverhouding kunnen aantonen dat u voldoet aan de voorwaarden voor toepassing van het kasstelsel. De Belastingdienst beslist schriftelijk of u al dan niet het kasstelsel mag toepassen."
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-45.html#P537_68376