Valt de vergoeding van VOIP-telefonie bij de werknemer thuis onder de vrije ruimte met betrekking tot de Werkkostenregeling?

De apparatuur zelf is in bruikleen.

Toegevoegd na 39 seconden:
Het gaat hier om vergoeding van de gesprekskosten.

9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Onder de werkkostenregeling wordt een percentage van de loonsom belastingvrij voor vergoedingen aan personeel niet meer en niet minder.
http://www.werkkostenregeling-wkr.nl/veelgestelde-wkr-vragen/werkkostenregeling-2015-wkr-2015-alles-u-moet-weten/

Het beste antwoord

Die vergoeding is loon. Kiest de werkgever daar niet voor, dan dient deze inderdaad in de vrije ruimte te belanden. Een werkplek in de eigen woning is namelijk (in ‘normale omstandigheden’) geen werkplek in fiscale zin en bovendien is hier geen sprake van arbovoorzieningen.

Overigens geldt datzelfde (vrije ruimte of loon) voor de terbeschikkingstelling van de apparatuur thuis. Ook daarvan moet de waarde in het economisch verkeer worden bijgeteld als loon danwel ondergebracht worden in de vrije ruimte. Want:

“Bij niet-arbovoorzieningen moet u vaststellen of de werkruimte in de woning van uw werknemer een 'werkplek' is. Een ruimte in de woning van uw werknemer is een werkplek als aan de volgende voorwaarden
wordt voldaan:
- De ruimte is een zelfstandig gedeelte van de woning: de ruimte heeft bijvoorbeeld een eigen opgang en eigen sanitair.
- U hebt met uw werknemer een reële (zakelijke) huurovereenkomst, waardoor alleen u over de ruimte
beschikt.
- Uw werknemer werkt in die ruimte.
Als aan alle 3 de voorwaarden wordt voldaan, is de ruimte een werkplek voor deze werknemer.”

De meeste werknemers zullen thuis geen werkruimte hebben die aan alle drie de eisen hierboven voldoet. Dan is een vergoeding/verstrekking/terbeschikkingstelling van ‘spullen’ altijd loon maar de werkgever kan ervoor kiezen deze onder te brengen in de vrije ruimte.
Computoon