Hoeveel belasting betaalt de Nederlander gemiddeld per jaar?

ik doe mijn pws ov ever geldbestedingen bij defensie en ik kwam op een hobbel die ik even moest overbruggen. hopelijk kan ik hier zo mijn antwoord vinden.

dit zijn trouwens mijn PWS vragen:

1. Wat gebeurt er met het belastinggeld wat we betalen en hoeveel daarvan gaat er naar defensie?
2. Hoe zit het met de dienstplicht? Wat zijn daar de regels over?
3. Geldbesteding defensie optimaal of achterhaald?
4. Nieuwe mensen trainen of oude mensen houden
5. Sinds wanneer zijn de reclame campagnes begonnen? Wat is het hoofddoel voor deze reclames?

als je hier informatie over hebt graag reageer even.
B.v.d.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

1. We spreken in deze niet over belasting, maar over totale inkomsten (belasting, boetes, etc). Maar ook dat is niet interessant want jij hebt het over een uitgave, dus nemen we totale uitgave. Die is 259 miljard in 2014. En daarvan ging 7,1 miljard naar Defensie
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verantwoordingsdag/inhoud/verantwoordingsdag-dit-jaar/inkomsten-en-uitgaven-rijk-2014
2. Die is al jaren en jaren afgeschaft in NL (of opgeschort, ik ben wel dienstplichtig, maar men zal mij in normale omstandigheden niet oproepen)
3. Dat is vooral een mening, deze is in MIJN ogen veel te laag (vroeger dacht ik daar heel anders over), dat komt door de vergeten dreiging van Rusland.
4. ?? Rare vraag, je zal ALTIJD nieuwe mensen moeten trainen, oude mensen hebben de neiging dood te gaan, of fysiek minder te worden.
5. Volgens mij sinds het afschaffen van de dienstplicht ergens in 2000 had men zelfs een dramaserie die door defensie was betaald.
Hoofddoel: Mensen rekruteren voor het leger...

Toegevoegd na 59 seconden:
Niet afgeschaft maar idd opgeschort:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/krijgsmacht/vraag-en-antwoord/bestaat-er-een-dienstplicht-in-nederland