Waarom hoef ik dit jaar geen belastingaangifte te doen en mijn vrouw wel?

Hetzelfde gedaan als vorig jaar en toen wel allebei aangifte en nu alleen mijn vrouw. We deden altijd samen met 1 formulier

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

U hoeft niet de uitnodiging van de belastingdienst af te wachten om aangifte te doen. U kunt altijd op eigen initiatief een aangifte doen. Dat kan via het aangifte programma dat vanaf de website van de BD te downloaden is. (DigiD wel nodig voor de digitale ondertekening) U kunt ook een papieren aangifte formulier aanvragen, die wordt u dan toegestuurd. Dat kunt u aanvragen via de belastingtelefoon of via de website. De reden dat wel uw vrouw maar u geen aangifte meer hoeft te doen ligt in het feit dat u waarschijnlijk meer dan 3 jaar achtereen op een zgn. NIHIL aanslag bent uitgekomen (U hoefde dan niets te betalen en u kreeg ook niets terug), terwijl uw vrouw telkens een teruggave heeft gehad (verrekening heffingskorting) of heeft moeten bijbetalen. Om kosten te besparen en de werkdruk te verminderen heeft de Belastingdienst nl. besloten om voortaan geen aangifteformulieren meer te versturen aan belastingplichtigen die 3 jaar of langer een NIHIL aanslag hebben en waarvan men dan aanneemt dat de omstandigheden niet gewijzigd zijn. Overigens bent u wel verplicht om uit uzelf aangifte te doen als uw (financiële) omstandigheden gewijzigd zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100