Waarom hoef ik dit jaar geen belastingaangifte te doen en mijn vrouw wel?

Hetzelfde gedaan als vorig jaar en toen wel allebei aangifte en nu alleen mijn vrouw. We deden altijd samen met 1 formulier

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

U hoeft niet de uitnodiging van de belastingdienst af te wachten om aangifte te doen.
U kunt altijd op eigen initiatief een aangifte doen. Dat kan via het aangifte programma dat vanaf de website van de BD te downloaden is. (DigiD wel nodig voor de digitale ondertekening)
U kunt ook een papieren aangifte formulier aanvragen, die wordt u dan toegestuurd.
Dat kunt u aanvragen via de belastingtelefoon of via de website.

De reden dat wel uw vrouw maar u geen aangifte meer hoeft te doen ligt in het feit dat u waarschijnlijk meer dan 3 jaar achtereen op een zgn. NIHIL aanslag bent uitgekomen (U hoefde dan niets te betalen en u kreeg ook niets terug),
terwijl uw vrouw telkens een teruggave heeft gehad (verrekening heffingskorting) of heeft moeten bijbetalen.

Om kosten te besparen en de werkdruk te verminderen heeft de Belastingdienst nl. besloten om voortaan geen aangifteformulieren meer te versturen aan belastingplichtigen die 3 jaar of langer een NIHIL aanslag hebben en waarvan men dan aanneemt dat de omstandigheden niet gewijzigd zijn.

Overigens bent u wel verplicht om uit uzelf aangifte te doen als uw (financiële) omstandigheden gewijzigd zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
De veronderstelling dat meneer drie keer een nihilaanlsag heeft gekregen is uit de lucht gegrepen. De Belastingdienst stuurt de uitnodiging tot aangifte als er het vermoeden bestaat volgens geregistreerde gegevens dat er belasting moet worden betaald, meer dan € 45. Het kan dus ook goed zijn dat er belastingTERUGGAVE mogelijk is. Dan volgt er (meestal) geen brief. Bijvoorbeeld: een jongere met een inkomen lager dan € 6000. Of een alleenstaande 65-plusser met (enig) aanvullend pensioen – jaar 2012 / geen aftrekposten. Of een gehuwde met (enig) aanvullend pensioen – jaar 2013. Let op: 2012 en 2013 laat voor beide groepen een wisselend beeld zien:
de alleenstaande oudere krijgt zonder aftrekposten en dezelfde situatie (aanvullend pensioen) in 2013 niets terug, in 2012 wel. De gehuwde kreeg niets terug in 2012, maar in 2013 wel. Dit heeft weer te maken met wijzigingen in belastingtarieven, ophoging van kortingen (ouderenkorting) enzovoort. Conclusie: geen uitnodigingsbrief tot aangifte gekregen: altijd op proef een aangifte invullen. Meestal is er óf niets terug te krijgen (nihilaanslag) of er is juist wel iets terug te krijgen (bij bovenstaande voorbeelden van 65-plussers is dat € 15 tot € 250 Het bedrag kan ook hoger zijn. Ik deed pas aangifte voor iemand van 60 jaar, niet-belastingplichtig (geen brief ontvangen) die € 960 terugkreeg. Dit betrof de in 2013 ingevoerde werkbonus. In voorgaande jaren was er niets te 'halen' En soms zijn er verrassingen. Zo leverde de check voor een 25-jarige met 1 inkomen niets op (te verwachten), maar de partner kreeg over de laatste 5 jaren € 8500 als uitgekeerd - had nooit de uitbetaling van de heffingskorting aangevraagd. De belastingdienst heeft overigens tegenwoordig wel de service dat er na circa 1 of 2 jaar eeen brief komt dat volgens hun gegevens er een teruggaaf van ….euro mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel, nee mijn constatering is niet geheel uit de lucht gegrepen.
Deze maatregel is een aantal jaren geleden onder het kabinet Balkenende II door de toenmalige staatssecretaris van financiën Joop Wijn ingevoerd. De gedachte was dat de automatisering omtrent vooraangiften door bedrijven zover gevorderd was en dat de toen al enorme druk op de dienst en de daarbij komende kosten verminderd kon worden door zoveel mogelijk vooraf bekende NIHIL- en kleine teruggave aanslagen in het vervolg buiten de aangiftetrein te laten. De belasting dienst communiceerde dan ook dat burgers niet meer onder alle omstandigheden nog een aangiftebrief zouden ontvangen.
De aangifteplicht zou dan voor die burgers achterwege kunnen blijven. Zelfs Postbus 51 ( radio en TV campagne) werd hiervoor ingezet.
Het werd min of meer verkocht als een administratieve verlichting voor de burgers.
Als grondregel gaf de fiscus toen aan (o.m. via de belastingtelefoon) dat indien tenminste 3 jaren achtereen een NIHIL aanslag was opgelegd, in het vervolg geen aangifte meer hoefde worden gedaan tenzij de persoonlijke financiële omstandigheden gewijzigd waren. Nadeel hiervan (en voordeel voor de staat) was wel dat veel burgers die recht hadden op teruggaven, deze niet kregen omdat ze onwetend, geen aangifte meer hoefden te doen en ook niet meer deden omdat ze geen uitnodiging tot aangifte meer ontvingen. Hierover heeft ook de Nationale Ombudsman zich uitgesproken en destijds een advies uitgebracht om zoveel mogelijk wél aangifte te blijven doen als het vermoeden bestaat dat er mogelijk recht op teruggave bestaat.
Ook diverse consumentenprogramma's op TV (Vara's Kassa en Tros Radar) hebben aandacht besteedt aan de handelwijze van de fiscus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet het wijzigen van de financiele omstandigheden verplicht u tot het doen van aangifte (als men geen uitnodiging heeft ontvangen) maar als men over het jaar belasting moet bijbetalen, thans dus € 45 of meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kortom: als je geen aangifte MOET doen, even invullen en controleren of je geen teruggave misloopt.