verstandig om loonheffingskorting bij alle twee de banen aan te laten staan?

baan 1 plus: 250 p/m = 3000 per jaar
baan 2 belastingdienst 800 p/m = 2400 per jaar ( werk hier alleen juni/juli/augustus)

Ik verdien dus 5400 per jaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hieronder het advies van de belastingdienst.

Verschillende baantjes tegelijkertijd

Heb je tegelijkertijd verschillende baantjes? Dan kan het zijn dat je werkgevers te weinig belasting over je loon betalen. Je moet dan mogelijk achteraf belasting betalen.

Als je werkt, heb je namelijk recht op korting op de belasting. Dit heet loonheffingskorting. Je werkgever kan die korting toepassen, zodat jij meer loon krijgt. Maar als meerdere werkgevers die korting voor jou toepassen, betalen zij te weinig belasting over je loon. Zorg er daarom voor dat maar 1 werkgever voor jou de loonheffingskorting toepast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En het slimste is het om te doen bij de baan waar je het meeste verdiend. Dan krijg je de meeste korting. Uit eigen ervaring weet ik dat de aanslag inkomstenbelasting al snel vele honderden euro's is als je bij beide werkgevers de heffingskorting krijgt (in mijn geval had een 2e werkgever (waar ik een halfjaar 8 uur per week werkte) toch de korting berekend ondanks dat ik had aangegeven dat dat niet moest).
Als je totaal tot circa € 6000 per jaar aan belastbaar loon hebt, dan is het correct om bij beide banen de algemene heffingskorting te laten toepassen. Dat is volkomen juist want je bent bij dat inkomen op jaarbasis geen belasting verschuldigd.
Voordeel: je incasseert de algemene heffingskorting meteen.'
Nadeel: je krijgt na aangifte volgend jaar niets terug, want er is niets ingehouden.

Toegevoegd na 1 dag:
Voor het goed begrijpen. Bij de beantwoording is aangenomen dat de in de vraag genoemde bedragen bruto zijn en dus niet netto.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Geheel juist antwoord.
Mocht er toch enige belasting zijn ingehouden, dan natuurlijk wel aangifte doen.