Hoeveel belasting moet je betalen als iemand een heel groot bedrag rechtstreeks aan iemand anders geeft?

Ik heb gehoord dat als je een heel groot bedrag aan iemand geeft, je belastig daarover moet betalen. Hoeveel is dat?
Stel je voor; iemand heeft 50 miljoen, en hij heeft een hele goede vriend waar hij 30 miljoen aan wilt geven, hoeveel belastig moet hij dan betalen? Stel je voor dat hij een grote container heeft vol €500 briefjes dat in totaal 30 miljoen is (heel onwaarschijnlijk en neemt veel ruimte in bezit maar stel je voor) en hij geeft dat zo aan iemand, hoeveel belasting moet hij dan betalen? En hoeveel belasting moet hij dan betalen als hij het overschrijft naar iemand anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
fisbel
11 jaar geleden
Er is geen enkel verschil in te betalen schenkbelasting. Of je de schenking overmaakt aan een en neef, hele goede vriend, aan de buurman of aan de koning van Marokko: in alle gevallen (bijna) 40% - zie antwoord hieronder. Voor schenking aan een kind gelden andere percentages: 10% cq 20%. Over dit enorme bedrag is het percentage vrijwel 20%.

Het beste antwoord

Er moet hier bijna 40% over 50 miljoen worden betaald.

Verklaring:
de eerste € 2012 is vrij van schenkbelasting. (overige verkrijgers) Over de eerste € 115.708 met 30% worden betaald. Het bedrag daarboven – 40%.

Met de rekenmodule schenkbelasting is het exacte bedrag uit te rekenen. Deze module gaat echter niet verder dan 1 miljoen euro! Te betalen (niet vrij van recht) € 389.130.
Over de resterende 49 miljoen – 40% is € 19,6 miljoen.
Totaal te betalen derhalve: € 19.989.130 (bijna 20 miljoen)
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/schenkbelasting/

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie dat er niet 50 miljoen wordt weggegeven maar 30 miljoen. De te betalen schenkbelasting over dit bedrag is € 389.130 + 40% van 29 miljoen is 11,6 miljoen.
Totaal: € 11.989.130 (bijna 12 miljoen)
fisbel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Elk jaar mag je een bepaald bedrag belastingvrij schenken aan een persoon of een instelling. De hoeveelheid belasting die je daarover moet betalen hangt af van meerder factoren, voornamelijk welke relatie je hebt met de persoon/ instelling aan wie je een bedrag schenk. Voor schenkingen binnen de familie gelden andere belastingtarieven dan voor een schenking aan bv een goed doel of een goede vriend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Ik begrijp de twee minnen niet.
De goede link is doorgegeven. Aan het antwoord mankeert niets. Matteo moet alleen met behulp van de gegeven informatie zelf nog even uitrekenen hoeveel schenkbelasting er moet worden betaald - bijna 12 miljoen (40%) Zomerliefs principe van het stimuleren van de zelfwerkzaamheid wil ik hier belonen met een +
Een vriend mag dit jaar €2012 belastingvrij aan een andere vriend schenken. De rest van die miljoenen valt in box 3 en de belasting die hij moet betalen hangt af van wat hij in totaal aan jaarsalaris heeft, wat voor aftrekposten hij heeft plus eventueel ander spaargeld dat hij al in box 3 had en daar bovenop die miljoenen die hij nu krijgt.

Toegevoegd na 44 seconden:
http://www.leerwiki.nl/Hoeveel_kan_je_belastingvrij_verdienen
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Beste zondag,
De vraag is niet hoeveel belasting er over 30 of 50 miljoen inkomen moet worden betaald, maar hoeveel (schenk)belasting er over 30 miljoen verschuldigd is.