Klopt het dat het UWV al belasting heeft betaald over een bedrag dat ze uitbetalen per terugwerkende kracht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het Uwv betaalt geen belasting vooruit. Als ze je jou betalen dan pas houden ze de belasting in en dragen het af.

Als Uwv de fout maakt en door een opeenhoping van achterstallige betalingen in een jaar moet je meer betalen dan wanneer het Uitvoerinsinstituut op tijd was met uitbetalen en ook als je toeslag(en) kwijtraakt dan kun je het Uwv aansprakelijk stellen en belastingschade claimen.
Als je bijvoorbeeld € 1.000 meer betaalt en/of minder krijgt door de fout van het Uwv dan moet kun je recht doen gelden op een bedrag dat netto ¡€ 1.000 oplevert.
Ga in beroep tegen de terugbetaling zonder schadevergoeding. Laat je daarbij tijdig op de hoogte stellen door een deskundige. Dien anders een klacht in en stap naar de Nationale Ombudsman.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Bij de vraag van Huske gaat het om een uitbetaald bedrag met terugwerkende kracht. Daarbij is er een goede kans dat het UWV regulier te werk is gegaan en door ontbrekende gegevens pas achteraf de uitkering kon verstrekken. Er is niets te lezen over fouten bij het UWV. Dus allereerste vraag aan Huske is: Wat voor nabetaling is er geweest? Zijn er uws inziens fouten gemaakt? Als duidelijk is dat het UWV inadequaat heeft gehandeld, komt het antwoord van hajete hierboven in beeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de opeenhoping van inkomsten over meerdere jaren in een jaar zou er sprake kunnen zijn van belastingnadeel, maar als alle inkomsten binnen de eerste schijf blijven dan is alleen het verschil in tarief (%) van invloed.
Raadpleeg op zeer korte termijn een onafhankelijke belastingdeskundige (niet de Belastingdienst)om te bepalen of je nog bezwaar moet maken tegen de beschikking van het Uwv.
Houd in de gaten dat het gaat over bruto bedragen ,netto is fiscaal niet van belang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fisbel, je hebt formeel volkomen gelijk. Maar de vragen en antwoorden zijn gesteld door en bedoeld voor de doelgroep clienten van het UWV.
De antwoorden zijn gegeven op basis van ruim 10 jaar intensieve ervaring met het UWV en de uitgangspunten van zijn enige klant de minister van Sociale Zaken, waarbij vaak uitgavenbeperking het uitgangspunt is. M.a.w. Uwv alsook de Belastingdienst hebben andere belangen dan het voordeel van hun doelgroep.

Andere antwoorden (2)

in mijn geval was dat wel zo
dus ik neem aan dat dat altijd dan zo zal zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het UWV houdt altijd loonbelasting in, op alle bedragen die je krijgt uitgekeerd, en dan maakt het niet uit of het met terugwerkende kracht is. Je kunt dat overigens ook zelf controleren, want als er een ander bedrag wordt overgemaakt dan de maand ervoor, dan krijg je altijd een betalingsoverzicht toegestuurd. Daarop kun je precies lezen hoeveel loonbelasting er is ingehouden.

Overigens hoeft dat bedrag niet definitief te zijn, want als je b.v. een hypotheek hebt, bijverdiensten, (invaliditeits-)pensioen of andere aftrekposten, dan wordt het juiste bedrag pas bepaald na 1 april. In dat geval is de belasting die je nu betaald (via het UWV) alleen maar een voorheffing. Het is dan mogelijk dat je iets bij moet betalen, maar ook dat je geld terugkrijgt van de belastingdienst.