Heb ik recht op de uitbetaling van een minimaal aantal uren? (zie uitleg)

Ik werk in een supermarkt (hulpkracht), ik heb een contract voor onbepaalde tijd (ingegaan in begin 2013) met een min/max van 2 tot 12 uur per week.

Op mijn laatste loonstrookje is te zien dat ik uitbetaald ben voor 7 uur in een tijdsbestek van 5 weken.

Heb ik in deze situatie recht op uitbetaling van nog 3 uur loon?

Via mijn werkgever ben ik naar personeelszaken gestuurd, en daar weten ze niet precies waar ik recht op heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag, waarop ik zelf helaas niet het antwoord weet. Ik hoop dat je dat nog krijgt!

Antwoorden (2)

Ik weet niet of het is toegestaan in de supermarkt cao,maar bij bepaalde branche's is het toegestaan dat de werknemer de min uren in moet halen binnen een aantal maanden.
Indien dit niet is toegestaan volgens de cao,dan zal je werkgever de 3 uur door moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het minimum /maximumcontract spreekt u met uw werkgever een minimum aantal te werken uren af: de zogenoemde garantieuren. Die moeten altijd worden uitbetaald. Verder staan in het minimum / maximumcontract afspraken over een maximum aantal werkuren, waarvoor u als werknemer incidenteel kan worden opgeroepen. (bij u 10 uur)

Van belang is dat de werknemer (oproepkracht) pas verplicht is arbeid te verrichten boven het overeengekomen minimum aantal uren tot aan het overeengekomen maximum aantal uren als hij hiertoe opgeroepen wordt door de werkgever.

Ook: de werkgever is pas verplicht loon te betalen boven het overeengekomen minimum aantal uren als de werknemer na een oproep arbeid heeft verricht.

Het verschil met het nulurencontract is, dat u als oproepkracht in het minimum /maximumcontract een minimum aantal te werken uren per week afspreekt met de werkgever. Deze gegarandeerde uren moeten altijd worden uitbetaald. Deze uren heten daarom ook wel 'garantie-uren. Het onderdeel van de arbeidsovereenkomst dat slaat op het minimumaantal uren, is dus eigenlijk een deeltijdwerk-overeenkomst.

N.B: u als werknemer hebt minimaal recht heeft op 3 uur uitbetaling per oproep. Het is dus geen verstandige zet geweest van uw werkgever om het minimum aantal te werken uren te zetten op 2 uren. Wel te begrijpen, want nu hoeft hij als er geen werk is slechts minimaal 2 uren te betalen. Deze uitbetaling zal wel moeten plaatsvinden, tenzij dit minimum aantal uren later kan worden 'ingehaald'

Samenvattend: u kunt uw werkgever houden aan het minimum aantal uren dat is afgesproken. Als u 1 keer wordt opgeroepen is de uitbetaling drie uur.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ En ook bedankt! Ik was hier erg benieuwd naar.