Het nachttarief begint om 23.00 uur en duurt tot 7.00 uur.

Toegevoegd na 3 minuten:
De specifieke tijden waarop de meter omschakelt naar laag- of hoogtarief verschillen per regio en kan per netbeheerder verschillen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij Essent heeft men bijvoorbeeld afwijkende tijden voor Limburg en Noord-Brabant. Liander heeft afwijkende tijden voor Zuid-Holland en soms ook voor Gelderland, Friesland en Flevoland.

Je kunt dus het beste even kijken op de website van je leverancier.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Essent netbeheer heet tegenwoordig Enexis.
Limburg en Brabant hebben het vanaf 21:00 uur.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb nachtstroom officieel van af 23:00. Maar de meter springt al jaren elke dag (behalve za en zo) op precies 23:09 om.
En precies 7:11 weer terug. En soms ook overdag voor een paar minuten.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
+ btw
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je een TF relais in je meterkast, of een slimme meter?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
TF relais is een term die ik niet ken. Het is een oude meter. Daanaast zit een pijltje die dag of nacht aangeeft en die met een klik omslaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een oude meter hebt wordt het nachttarief ingeschakeld via een hulpader wat in de hoofdkabel is. Hier wordt een spanning opgezet, hiermee wordt in de meter een schakeling omgezet waardoor je op telwerk 1 gaat draaien.
In sommige gebieden is dit extra draadje er niet. In dit geval wordt er bij de klant thuis een toonfrequent relais (TF Relais) geplaatst. Deze krijgt een signaal via het hoofdnet en schakelt hiermee het nachttarief om.
Een slimme meter ontvangt dit signaal ook, maar dan zonder een TF relais.
Je kan zien als je een TF hebt of niet. Naast je KWH meter hangt dan een kastje. Ze komen in veel vormen en maten voor(per gebied verschillend ook nog).
Als je het tarief via een hulpader krijgt kan het zijn dat je tarief omspringt als het tarief handmatig wordt ingeschakeld. Het kan ook zijn dat er een potentiële storing is. Dan kan de hulpader tegen een hoofdader komen, dan komt de spanning via een hoofdader naar je meter toe. Dat kan eerst haperend zijn, dan kan die aan een hoofdader aanbakken(jouw voordeel, dan blijft het tarief op de avond staan), of wegbranden(het tarief schakelt niet meer in).
Maar hier zit geen regelmaat in!!
Rond 16:00 uur is er wel een synchronisatie signaal. Hier reageert een TF op. Dat kan ook een treden zijn dat je meter wel eens omspringt naar het nachttarief. Hieronder nog een google link naar wat afbeeldingen van wat TF Relais.
https://www.google.nl/search?q=toonfrequent+relais&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=CnHiUsvZEMSqhQfmqIHIAg&ved=0CAgQ_AUoAg&biw=1366&bih=625
Dat begint om 23:00 uur en eindigt om 07:00 de volgende dag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt als een bus Consciousness, van 23.00 tot 7.00 uur en op zaterdag en zondag de hele dag laag, ook op feestdagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
verschild per gebied!
Meestal van 21:00 tot 07:00 uur of van 23:00 uur tot 07:00 uur.
In het weekend hele dag, maar feestdagen niet hoor! Tenzij die in het weekend is.