Is het afschaffen van de regeling levensonderhoud kinderen 2015 een juridische reden om de bestaande kinderalimentatie afspraak uit 2010 te herzien?

Herzien kinderalimentatie door afschaffen regeling levensonderhoud kinderen 2015?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Wetgeving sluit vanaf 2010 de partneralimentatie uit van Box 3 schuld.
Vooralsnog was de kinderalimentatie dubbel aftrekbaar. Maar op 17 juni 2011 kwam de 'Fiscale Verzamelwet 2011’ In dit wetsvoorstel werd voorgesteld alle persoonsgebonden aftrekposten van het schuldenbegrip van box 3 uit te sluiten. Deze wet werd op 3 november 2011 zonder beraadslaging en stemming door de Eerste Kamer aangenomen. Hiermee werd de dubbele belastingaftrek voor levensonderhoud kinderen teniet gedaan.

U kunt nu nog onder bepaalde voorwaarden de kosten voor levensonderhoud van een kind tot 21 jaar opgeven als aftrekpost voor de inkomstenbelasting. Met ingang van 2015 zal het niet meer mogelijk zijn de kosten voor levensonderhoud van kinderen af te trekken. Het plan moet nog, voor zover ik weet, door de Tweede en Eerste Kamer worden aangenomen.

Er zal voor u geen overgangsrecht zijn. M.i.v. 2015 is de kinderalimentatie niet meer aftrekbaar. Een juridische reden is niet van toepassing. De Tweede en de Eerste Kamer beslissen in dezen.

Toegevoegd na 11 minuten:
N.B: als u in 2011 nog de dubbele belastingaftrek (Box 1 én Box 3) t.a.v. de kinderalimentatie hebt ingevuld is dit niet terecht geweest.
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Juridisch is het schrappen van de aftrekpost(en) niet aan te vechten lijkt mij. Wetten wijzigen nu eenmaal Maar als uw ex kan aantonen dat hij minder draagkracht heeft kan de weegschaal wel eens in uw nadeel uitvallen. Het is aan uw ex om te verzoeken om een nieuwe draagkrachtberekening. Advies aan u: U wacht rustig af.