Ik ben 33 weken zwanger. Bij wie moet ik mijn zwangerschap melden?

Ik ben ziek uitdienst gegaan. Tijdens de 2 jaar eigen risicodragerschap ben ik zwanger geworden. Door mijn situatie (ziekte, ben daar alleen meebezig geweest) en geen begeleiding van arbo of werkgever (ook niet van UWV) is mijn zwangerschap niet bekend bij de de genoemde instantie. Nu ben 33 weken zwanger. Ben ik te laat met het melden van mijn zwangerschap en bij wie moest ik dat doen? Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Ik ben hoogzwanger maar weet niet bij wie ik moet zijn.

Alvast dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

In feite (maar dat is achteraf) had je dit meteen moeten melden bij UWV, uiterlijk na de eerste echo. Ik zou het zeker morgen direct melden bij UWV en je werkgever als je nog steeds risicodrager bent. Natuurlijk zal je horen dat het nu te laat is maar beter laat dan nooit.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.arbeidsrechter.nl/wao-uitkering-arbeidsongeschikte-werknemer-wia
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'uiterlijk na de eerste echo' is niet waar, Emilie1406, gelukkig maar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch als je de link leest (waar idd niet staat na eerste echo) lees je dat je na 2 jaar ( wat het bij vraagsteller is) van de uwv een uitkering kan verwachten en dat dit een wachttijd heeft, er moet uiterlijk 13 weken van te voren beslist zijn, 3 weken is wel erg kort. Zwangerschap hoort ook tot die categorie, je bent verplicht in je ziektewet veranderingen door te geven aan de uitvoerende arts, bij een zwangerschap heb je daar 36 weken de tijd voor, dus waarom tot het laatst wachten.
Als je een uitkering krijgt van het UWV moet je je daar NU melden; drie weken voor je verlof is namelijk de officiële deadline van zwangerschap melden bij werkende mensen, dus dat zal ook wel voor het UWV gelden. 36 weken is de uiterste termijn waarop je met verlof gaat, min 3 weken is 33 weken, dus nu.
Als je geen uitkering krijgt hoef je je bij niemand te melden.