Waarom wordt alles over bruto inkomen berekend?

Dingen zoals een hypotheek. Neem het voorbeeld van 2 mensen die ik ken. De 1 verdiend bijv. €22000 bruto per jaar (houdt €1500,- per maand netto over) en de ander verdiend €35000 bruto per jaar en houdt €1600,- netto over. Persoon 2 kan een aanzienlijk hogere hypotheek aanvragen gezien het bruto loon, terwijl ze beide nagenoeg netto hetzelfde overhouden.

Waarom wordt dat niet berekend met het netto loon en dus het geld wat je daadwerkelijk krijgt?

(Bedragen zijn slechts voorbeelden en zullen vast niet helemaal logisch zijn)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je noemt de bedragen van mensen die je kent en vervolgens zeg je dat het voorbeelden zijn en niet logisch? Nee jouw voorbeelden zijn inderdaad niet logisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niks zinnigs te melden hebt reageer dan niet. Bedragen zijn niet tot op de cent precies!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil is te klein in mijn ogen en dat vertroebelt de discussie.
ronron1212
11 jaar geleden
tussen 22.000 en 35.000 zit per maand geen 100 euro verschil dat is echt wel iets meer.

Antwoorden (1)

Omdat hetzelfde brutoloon tot allerlei verschillende nettolonen kan leiden. Je zult het dan ook nooit zien staan op een jaaropgave.

Werkt iemand bijv. voor meer werkgevers, dan heeft hij maar bij een werkgever loonheffingskorting. Bij die werkgever heeft hij derhalve een hoger nettoloon dan zijn collega met hetzelfde brutosalaris die bijv. geen loonheffingskorting heeft.

Een auto van de zaak leidt tot een hoger fiscaal loon en dus tot een hogere inhouding van loonheffing. Iemand die hetzelfde brutosalaris heeft als de auto-van-de-zaak bezitter maar geen auto van de zaak heeft, heeft een hoger netto loon omdat bij hem minder loonheffing wordt ingehouden.

Kortom, je kunt wat dit betreft niet zo veel met het nettoloon.
Computoon