huwelijkse voorwaarden met een restschuld, hoe werkt dat?

Toegevoegd na 5 minuten:
Mijn vriend heeft met zijn ex een restschuld uit hun vorige koopwoning. De schuld kan niet gesplitst worden dus als zij niet kan betalen verhalen ze nog het complete bedrag bij hem. Als we met elkaar willen trouwen is ons geadviseerd om huwelijkse voorwaarden op te laten maken zodat ik afstand doe van zijn schuld. Nu is ons verteld door een notaris dat wanneer ik zijn schuld niet aanvaart ik dan ook helemaal geen recht heb op zijn erfenis, spaargeld, vermogen enz mocht hij te komen overlijden. Dus met andere woorden we hebben een relatie en zolang de schuld nog bestaat kunnen we helemaal niks. Is hier geen andere oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je de vraag wat verduidelijken?
Mij is niet duidelijk wat je wilt weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb hem bewerkt.

Antwoorden (1)

je kunt een contract (huwelijkse voorwaarden)opstellen waarbij alles wat in het huwelijk op het moment van voltrekking word ingebracht blijft van diegene die het ook inbrengt, dus schulden blijven bij de schuldenaar en bezittingen bij de bezitter ,alles wat tijdens het huwelijk wordt verzameld, verdiend, gespaart, georven of anderzins in bezit komt word gedeeld dan wel bezit van beide partners
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja zo vertelde de notaris dit ons ook maar op het moment dat mijn vriend zal te komen overlijden zal ons vermogen, spaargeld enz naar de schuld moeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk toch dat je dat niet goed begrepen hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat is niet zo dan gaat alleen het eventuele deel van je vriend naar de eventuele schuld, je vriend kan zich voor die tijd eventueel aanmelden voor wsnp zodat die schuld geregeld is
teusvh
10 jaar geleden
Ik snap de vraag nog steeds niet goed. Als hij alleen maar schulden heeft valt er toch ook niets te evren? En het is toch niet anders dan normaal dat iemand zijn schulden aflost voor hij nieuwe verplichtingen aangaat?
Je kunt dus trouwen onder huwelijkse voorwaarden, inhoudende dat er geen vermenging van vermogens plaatsvindt. Tegelijkertijs stelt hij een testament op waarin hij jou als begunstigde aanwijst. Komt hij onverhoopt te overlijden voor hij zijn schulden heeft afgelost, dan kost het je niets. En er was toch al niets te erven. Als hij kinderen heeft is het iets gecompliceerder, maar het principe blijft gelijk.
NB: als de bank het hele bedrag bij hem verhaalt omdat zijn ex niets heeft, krijgt hij een vordering op zij ex voor haar deel van het bedrag. Ook al valt daar misschien op dit moment niets te verhalen, zorg dat die vordering niet verjaart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onder erven wordt verstaan, inboedel, auto huis enz. De notaris vertelde mij als ik zijn schuld niet aanvaart mag ik in het geval van zijn overlijden ook niet de inboedel aannemen nog de auto niet. Stel dat daar waarde op zit moet het verkocht worden zodat het naar de restschuld kan gaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat die schuld er is valt niet te ontkennen en ook dat heb ik geaccepteerd. Maar ik ga zijn schuld niet betalen want dan betaal ik ook voor zijn ex. Hun zijn er verantwoordelijk voor en niet ik. Het al toch van de zotte zijn dat wij nooit een huwelijk met elkaar aan kunnen gaan.. tevens las ik ook dat er een levensverzekering is die je kan afsluiten. Mocht iemand dan overlijden dat je dat bedrag in je restschuld kan doen en gewoon kan trouwen in gemeenschap van goederen.. iemand ervaring mee??
teusvh
10 jaar geleden
Tuurlijk kun je een levensverzekering afsluiten om na zijn overlijden een eventuele schuld mee af te lossen. Maar waarom zou je premie betalen voor iemand anders? Dan kun je toch veel beter buiten gemeenschap van goederen huwen, jezelf als begunstigde aanwijzen, en mocht hij overlijden dan zit je dankzij de verzekering niet helemaal aan de grond.
En wat dacht je van het volgende? Stel dat je in gemeenschap van goederen trouwt en je sluit een levensverzekering af. Maar na een jaar raakt hij verliefd op een ander, en vraagt een scheiding aan. Dan zit jij dus met de helft van zijn schuld, en de verzekering keert niets uit natuurlijk.
Oftewel: je verzuchting dat je niet kunt trouwen is niet terecht. Wel zul je goed moeten nadenken, en je zaakjes goed regelen.
NB: huwelijkse voorwaarden is niet hetzelfde als buiten gemeenschap van goederen. Dat kan wel, maar het hoeft niet. Je kunt ook bijvoorbeeld huwelijkse voorwaarden opstellen waarin staat dat je familiejuwelen buiten de gemeenschap blijven. Punt. Dan ben je voor het overige gewoon in gemeenschap van goederen gehuwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor u advies. Het wordt me steeds duidelijker. Denk dat we het beste even kunnen wachten en kijken hoe alles gaat lopen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is nu echter wel een probleem, de ex van me vriend neemt geen contact meer op voor het aflossen van de schuld. Zij is hier net zo goed verantwoordelijk voor. Kan het zijn dat hij beslag mag leggen op haar goederen, loon?